1 av 2
Snart görs sista genombrottet i tunneln genom Hallandsås. Foto: Staffan Andersson/Scanpix
2 av 2
Klicka för grafik
Hallandsås

Sista genombrottet nära i åsen

Trafikverket: "Sedan inleds alla järnvägsarbeten"
1:09 min

Snart går det att se ljuset genom båda tunnelrören i Hallandsåsen. På onsdag nästa vecka räknar tunnelbyggarna med att det blir ett genombrott i det sista av de två tunnelrören.

Det återstår bara 50 meter att borra fram till genombrottet. Sedan börjar arbetet med installationen av själva järnvägen.

De två tunnelrören är 8,7 kilometer långa och blir Sveriges längsta. Tunneln gör att det går att köra tågtrafiken på två spår över Hallandsåsen, vilket ökar kapaciteten för både person- och godstrafik.

Tunneln genom Hallandsåsen går mellan Båstad på den norra sidan av åsen och Förslöv på den södra sidan och är en del av Västkustbanan mellan Göteborg och Lund.

Första tågen ska enligt planen rulla genom tunneln 2015.

Hallandsåstunneln

1991 tog den svenska riksdagen beslut om att bygga Hallandsåstunneln.

Tunnelbygget startade 1992.

Fem år senare 1997 stoppades projektet på grund av miljöproblem. En tredjedel av tunneln var då byggd.

2003 återupptogs tunnelbygget.

De första tågen beräknas rulla genom tunneln 2015.

 
 
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".