Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Första motorvägen fyller 60 år

Foto: Jessica Gow/Scanpix

I vårt land finns 192 mil motorväg, men bara någon mil autostrada.

Med detta italienska låneord benämndes Sverige första motorväg då den invigdes mellan Malmö och Lund för 60 år sedan.

Den elva kilometer långa och fyrfiliga motorvägen öppnades den åttonde september 1953 och var Sveriges dittills största vägprojekt som i ett och ett halvt år hade sysselsatt över 400 man.

Planer på att ersätta den hårt trafikerade Lundavägen som slingrar sig genom Arlöv, Åkarp och Hjärup och bitvis kantas av alléträd, med en flerfilig och rakare väg mellan de två skånska metropolerna fanns redan 1941. Men de fullföljdes alltså först tolv år senare på grund av kriget.

Bygget väckte starka reaktioner. Den med dåtida mått enorma vägen innebar stor påverkan på odlingslandskapet. 100 000 kubikmeter matjord fraktades bort och ersattes med bland annat 125 000 kubikmeter grus och 30 000 kubikmeter vägbetong.

Autostradan byggdes som de tyska motorvägarna. Vägbanan bestod av betongblock som framkallade ljud från skarvarna likt skarvljudet från järnvägsräls.

Motorvägen invigdes av prins Bertil – "motorprinsen" – som tillsammans med landshövdingen G A Widell skulle göra premiärturen i bil. Men framför dem körde en lastbil från vilken händelsen förevigades på film.

TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".