Malmö blir ett av stoppen för det spanska kryssningsfartyget Empress. Foto: Bosse Johansson/Sveriges Radio
Malmö

Malmö hoppas på kryssningsturisterna

Turistchef: "Kryssningspassagerare återvänder och omsätter pengar"
1:40 min

I våras invigdes den nya kryssningsterminalen i Malmö med förhoppningen om att locka fler dagsturister, en grupp som årligen omsätter ungefär tre miljarder kronor under sina besök i Malmö.

Vid fontänen på Stortorget i Malmö står ett äldre par från London och försöker lokalisera sig med hjälp av en karta.

– Vi har varit i Norge och i Finland och har nu kommit till Köpenhamn, så vi bestämde oss för att utnyttja bron och ta tåget till Malmö eftersom vi aldrig varit i Sverige förut, säger Cecilia Varig.

– Det är väldigt rent här och människorna verkar trevliga, säger hennes man Gerald som tidigare inte kände till så mycket om Malmö.

– Men jag vet att ni har ett bra fotbollslag, skrattar han.

Ja, Gerald och Cecilia Varig är på minisemester i Köpenhamn och passar på att samtidigt göra en snabbvisit i Malmö, något som de inte är ensamma om.
Förra året hade Malmö mer än 5 miljoner dagsturister och förhoppningen är att de ska bli fler. Ett exempel på hur Malmö arbetar är den nya kryssningsterminalen, som invigdes i våras och som hittills varit en succé.

– Det har gått jättebra. Det har varit en jättespännande säsong för oss och vi har tagit mot 35 000-40 000 spanjorer, menar Katarina Olsson, enhetschef på Malmö turism.

Premiärsäsongen kommer sammanlagt tio kryssningsfartyg från rederiet Pullman Tours till Malmö, där fartygen byter både besättning och passagerare som flyger hem via Sturup eller Kastrup.

40 000 spanska dagsbesökare, det är långt fler än de 2800 spanjorer som hittills i år tagit in på hotell i Malmö. Därför hoppas Malmö turism nu kunna knyta till sig ytterligare ett par rederier och komma upp i över 100 000 kryssningsturister per år.

– Det är ett långsiktigt arbete att jobba mot kryssningsrederierna. Pullman Tours har tagit fem-sex år att att få i hamn, säger Katarina Olsson, som dock märkt att intresset för Malmö ökat och att flera andra rederier följt hur det fungerat i sommar.

Vad är det som gör den här målgruppen så intressant för Malmö?
– Många kryssningspassagerare återvänder till en destination på en weekendresa eller i annan form, det är ett bra sätt att uppleva en destination första gången. Det omsätter så klart också pengar, konstaterar Katarina Olsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".