Säkerhetsfel på järnvägar var känt

Banverket kände sedan tidigare till det säkerhetsproblem som förra helgen skapade kraftiga förseningar i tågtrafiken i stora delar av landet. Men det var först nu man reagerade. Felet i några kontakter hade i värsta fall kunnat orsaka att tåg spårade ur.

Det första rapporterade felet var i Vislanda den 19 mars 2004. Därefter har två felaktiga kontakter hittats i Hässleholm i november, ytterligare två i februari, en i Svågertorp i Malmö den 19 januari och en i Lund den 5 februari.

- Det krävs några rapporter innan man kan se att felet är systematiskt, säger Ola Nilsson på Banverkets pressavdelning.

I lördags skrev Banverket i ett pressmeddelande att man hittat fel på tre av 7.000 tungkontaktkontroller vid en rutinkontroll, och att det var därför hastigheten sattes ner så att man kunde besiktiga samtliga kontakter. Sveriges Radio Malmös granskning visar alltså att felen varit betydligt fler.

Bland annat skriver Banverkets Östra distrikt i en rapport i början av december att man hittat ett sådant fel i Skebokvarn den 2 december 2004. Man beskriver felet som ett ”säkerhetsfarligt fel” och att det inte går att upptäcka det utan en regelrätt säkerhetsbesiktning eller ”genom en redan inträffad urspårning”. Denna rapport skickades till Banverkets huvudkontor i december. I fredags reagerade man

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".