Järnvägsstyrelsen kände inte till felen

Det är inte alls något nytt fel som gjorde att Banverket i helgen beslutade att sänka högsta tillåtna hastighet på stora delar av järnvägsnätet.

Tillsynsmyndighet för järnvägarna i Sverige är Järnvägsstyrelsen, men de hade inte fått veta något trots att Banverket vetat om det i nästan ett år.

- Jag känner inte till att det skulle ha varit sju tidigare fel. Den informationen har jag inte fått från Banverket, och det borde jag om det gäller säkerhetsmässiga fel, säger Claes Eljemyr, enhetschef för infrastrukturen på Järnvägsstyrelsen.

Som vi tidigare kunnat berätta känner alltså Banverket till minst sju ytterligare tillfällen som det blivit fel på denna kontakt, första gången i mars i fjol. Och så skriver alltså Östra Banregionen i ett brev som ankom till huvudkontoret i december i fjol att denna typ av fel har karaktären av säkerhetsfarligt fel och att det är först när berörd växel utsätts för en regelrätt säkerhetsbesiktning eller efter en redan inträffad urspårning som fel av denna art lär bli upptäckta.

- Jag tycker att man borde ha reagerat på detta. Som jag uppfattade det hade den säkerhetsansvarige för Banverkets bansystem inte den här informationen förrän i fredags. Om det stämmer att uppgifterna fanns redan i december så skulle Banverket ha meddelat Järnvägstyrelsen, säger Claes Eljemyr.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".