Järnvägskontakter inte säkerhetsmärkta

De kontakter som förra helgen orsakade stora förseningar i järnvägstrafiken i landet för att de inte höll säkerhetsmåttet, var inte säkerhetskontrollerade enligt EU:s standard, trots att de borde vara det. I värsta fall hade det kunnat orsaka att tåg spårade ur.

De tungkontaktkontroller som orsakade de stora förseningarna på järnvägarna i helgen har inte genomgått CE-märkning, visar den granskning som Sveriges Radio Malmö genomfört. Detta trots att det står som ett villkor på flera ställen i det upphandlingsunderlag som Banverket tillhandahållit.

En CE-märkning innebär att produkten uppfyller ett eller flera direktiv som är gemensamma i EU. Dessa direktiv behandlar produktens säkerhet, bland annat att de inte stör genom eller störs av elektromagnetiska fält och är i vissa fall krav för att en elektrisk produkt ska få marknadsföras inom EU.

En teori som lanseras i den interna rapport som Sveriges Radio Malmö tagit del av, om vad som orsakat ett av de fel som drabbat den aktuella kontakten, är just att dess funktion störs av tågens ATC-utrustning. Det vill säga den utrustning som ska förhindra att tåg körs för fort eller förbi stoppsignaler.

Kontaktens tillverkare har avböjt att svara på frågor om CE-märkning utan hänvisar till Banverket. Sveriges Radio Malmö har sökt företrädare för Banverket under fredagen men antingen har de avböjt att kommentera eller varit oanträffbara.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".