Utbildningsminister Jan Björklund (FP) presenterade idag förslaget på 10-årig grundskola vid ett besök på Engelbrektskolan. Foto: Anders Wiklund /TT.
Skåne

Ris och ros för förslag om 10-årig grundskola

"Det är tufft att börja i ettan utan att ha gått i förskoleklass"
1:42 min

Regeringen lade i dag fram ett förslag om att göra grundskolan 10-årig med obligatorisk skolstart vid sex års ålder, ett förslag som togs mot positivt på Österportskolan i Malmö.

– Det är någonting man pratat om väldigt länge, som länge funnits med i våra tankar att det kommer att bli obligatoriskt, frågan är när, säger Österportskolans rektor Kerstin Arvidsson.

Vi besöker en av förskoleklasserna, där läraren Elizabeth Robert pratar känslor och ilska med sina elever. Barnen ritar och beskriver hur de ser ut och känner sig när de är arga och diskuterar varför det är så viktigt att kunna vara vänner efter att man blivit arg.

I dag går 93 procent av Malmös sexåringar i förskoleklass, vilket är något lägre än exempelvis i Lund. "Nollan" skiljer sig från "ettan" genom att läroplanen inte innehåller några konkreta mål och krav på vad eleverna ska kunna och att undervisningen i högre grad bygger på lek.

– Det tycker vi är bra. Leken flätar vi in i matte, i svenska, i engelska har vi också på Österportskolan som vi profilerar oss med, i våra lektioner, konstaterar Elizabeth Robert, som menar att det märks på de barn som börjar först i ettan att de missat både faktakunskaper och gruppdynamik och därför välkomnar hon regeringens förslag:

– Jag tycker det är fantastiskt bra, att alla barn får samma värde och att alla barn får samma start i livet. Det är tufft att börja ettan utan att ha varit i förskoleklass.

Men det håller inte Sven Persson, professor vid lärarutbildningen vid Malmö högskola med om. Han menar att det inte finns några belägg för att det är bättre för barnen att börja tidigt - tvärtom kan det få motsatt effekt. Det framgår bland annat av forskning från England, där barnen börjar skolan tidigare än i Sverige:

-- Där har man kunnat se, att om det är så att man har ganska mycket formell undervisning i tidig ålder så lär sig barnen att bli relativt passiva och inte så undersökande och lekande och kreativa.

Sven Persson satte därmed fokus på en viktig punkt, som Österportskolans rektor Kerstin Arvidsson inte tyckte hon fick något omedelbart svar på i regeringens utspel, nämligen hur undervisningen ska se ut:

– Det vet vi ju inte, vi måste veta vad de tänkt sig att det ska vara för innehåll. Om vi ska fortsätta arbeta på samma sätt som vi gör i dag med förskoleklasserna eller om man tänker något annat. Men att alla barn ska gå i förskoleklass, det kan jag tycka är positivt, konstaterar hon.

Och på önskelistan finns, förutom en klar inriktning, även frågan om resurser:

– Det är redan för stora klasser. Mindre förskoleklasser med mer resurser när det behövs. Om vi skriker på att det behövs ska det finnas pengar, summerar Elizabeth Robert.

Ett längre inslag från skolan hittar du via länken nedan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".