Skåne

Skolor dåliga på att ge stöd till romska elever

Det finns stora brister i hur våra skolor tar hand om och integrerar romska elever - det konstarerar Skolverket i en rapport där bland annat Malmö och Helsingborg studerats.

Det handlar bland annat om att långt från alla romska barn får den modersmålsundervisning de har rätt till, att skolorna varken har lärare eller annan personal med rätt kunskaper om romsk kultur eller historia för att ge eleverna det stöd som behövs och att skolorna varit dåliga på att arbeta för att få alla romska barn att verkligen komma till skolan och där kunna uppnå målen om godkända betyg i nian och sedan kunna fullfölja gymnasiet.

Rapporten bygger på enkäter, som skickades ut till närmare 900 förskolechefer, grundskolerektorer och gymnasierektorer under september månad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".