Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Malmö

Hemglass till personalen: Tuta som "en jävla galning"

"Plinga kunden i örat!"
4:49 min
1 av 2
Foto: Leif R Jansson/TT
2 av 2
Demonstration utanför Malmö tingsrätt där Percy Nilsson åtalas för att ha saboterat däcket på en bil tillhörande företaget Hemglass. Foto: Drago Prvulovoc/TT

Höj signalen på glassbilarna och "tuta som en jävla galning" och ljug sen för kunderna. Det säger Hemglass vd i Malmö till sina medarbetare i en inspelning som Aftonbladet publicerat.

"Jag struntar i om ni skäms. Ni ska spela minst fyra gånger per stopp, på högsta volym. Står det någon vid gatan, jag skiter i den kunden. Plinga den kunden i örat! Tuta som en jävla galning på högsta volym!"

Så säger Hemglass VD i Malmö till sina anställda i en inspelning som Aftonbladet publicerar. Och så uppmanar han dem att ljuga för kunder som klagar:

"Be kunden om ursäkt, säg att du lovar att sänka till nästa gång. Nästa gång du kommer dit så kör ni precis lika högt."

Hemglass försäljningschef Anders Bengtsson tar avstånd från tut-uppmaningen:

– Jag ser mycket allvarligt på det här och kommer att ta kontakt med vår franchise­tagare och höra vad som ligger bakom det här. Om han går ut och säger ”tuta som en galning” är det något som vi tar helt avstånd från, säger försäljningschefen Anders Bengtsson till Aftonbladet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".