Fler och bättre fartkameror vill Trafikverket ha. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Trafikverket storsatsar på fartkameror

Men investeringen möter också kritik
2:20 min

En kraftig satsning på fler och bättre fartkameror längs landets vägar kan kosta Trafikverket runt en halv miljard kronor de närmaste åren. Redan i år kommer ytterligare 200 kameror att sättas upp. Förhoppningen är att rädda fler liv men en annan effekt blir bättre möjligheter att lagföra fortkörare.

Rader av fortkörare fotas med automatiska fartkameror, men bara var tredje av dem går att straffa. Ofta är bilderna av förarna för otydliga. Men det ska nu ändras.

I går skrev Trafikverket avtal med företaget  Sensys om att i år byta ut 400 av landets 1 100 fartkameror till sådana som tar skarpare bilder.

Dessutom ska antalet också bli betydligt högre: 200 nya placeras ut i år med ambitionen ytterligare 200-300 årligen framöver.

Allt är förenat med stora kostnader.

– Det är oerhört betydelsefullt. Kontraktsvärdet kan uppgå till 500 miljoner eller mer än så över de nio åren. Det beror på hur det tar sig ut framöver, säger Johan Frilund, som är vd i Sensys som levererar  fartkamerorna fram till 2022.

I dag finns automatiska fartkameror längs 300 mil väg i Sverige. Längs dubbelt så mycket, ytterligare 600 mil, har Trafikverket föreslagit att också sätta upp dessa kameror, vilket är beräknat kunna minska det årliga antalet omkomna i trafiken med 11 personer.

Men fler fotade fortkörare än dagens var tredje ska alltså också kunna få böter genom satsningen.

– Vi är övertygade om att den bättre bildkvalitén i det nya systemet kommer att leda till en högre grad av lagföring. Exakt vad det innebär i tal kan jag inte svara på i dag, säger Trafikverkets projektledare Anders Wiman, som ansvarat för upphandlingen.

Men investeringen möter också kritik. De stora summorna för fler och bättre fartkameror borde i större utsträckning satsas på säkrare vägar istället, säger branschorganisationen Motormännens pressansvarige Mikael Högskoog.

– De här sätter man ofta upp där det egentligen skulle behöva byggas om vägar för att de inte är tillräckligt trafiksäkra. Det är fel fokus. Man måste få till en attitydförändring att man ska hålla hastigheterna, och det gör man inte genom att bara hålla på och lägga på mer böter, säger han.

Trafikverkets Anders Wiman svarar på kritiken.

Jag tror att någonstans den här kombinationen av olika trafiksäkerhetstekniker och projekt som vi har i Sverige, det är det bästa sättet att nå en bra trafiksäkerhet, till en rimlig kostnad, säger han.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".