Foto: Yvonne Åsell/TT
Malmö

Miljözon kan vara olaglig

Länsstyrelsen: "Läser man lagtexten är det vår uppgift"
1:27 min

Länsstyrelsen i Skåne har konstaterat att Malmös miljözon kan vara olaglig. Kommuner får nämligen enligt lagen inte införa miljözoner.

Det var en åkare i Arlöv som ville ha dispens för sina fordon för att kunna köra inom Malmös miljözon. Han hade fått nej från kommunen och överklagade beslutet till länsstyrelsen. När länsstyrelsen granskade frågan, var slutsatsen att hela beslutet om att införa miljözon i Malmö inte följde lagen.

– Då kom vi till den slutsatsen att om man läser lagtexten eller förordningstexten verkar det som om det skulle vara länsstyrelsen som har behörighet att fatta de här besluten, säger Fredrik Östensson, handläggare på Länsstyrelsen i Skåne.

Det här kan få betydelse för andra kommuner som också har infört miljözoner: Lund, Helsingborg, Stockholm, Göteborg och Uppsala. Malmö införde sin miljözon 1996. Det verkar som om trafikförordningen sedan dess har ändrats, utan att någon riktigt haft koll på det, konstaterar Fredrik Östensson.

– Det har nog varit den allmänna uppfattningen även hos länsstyrelsen att det är kommunerna som beslutar om miljözonen, säger han.

Nu hoppas länsstyrelsen att Malmö stad överklagar det här beslutet så att Transportstyrelsen får tolka om länsstyrelsen har rätt. Under tiden kan den som kör ett tungt fordon genom Malmö som inte följer reglerna för miljözonen fortfarande bli bötfälld eftersom kommunens lokala trafikföreskrift fortfarande finns.

– Risken är ju att en polisman ger dem böter, då får de väl överklaga det beslutet med den grunden som vi har fattat vårt beslut på, säger Fredrik Östensson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".