Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Branschen: Det sprids en negativ bild av säljjobben

Publicerat onsdag 26 februari 2014 kl 13.30
"Många tror att man sitter i nån typ av kolgruva"
(1:32 min)
Foto: Robert Henriksson/TT

Bilden som sprids av telefonförsäljare är alltför negativ, därför är det är svårt att locka unga att ta jobben, enligt branschorganisationen Kontakta. Men en som jobbat med det tror att många inte vill ta jobben på grund av en osäker lön.

– Då vill man hellre sitta hemma än att få en dålig lön, säger 19-åriga Farah Ahmad.

Hon sa nyligen upp sig från ett call-center för att jobbet inte passade henne och för att det inte var värt lönen. Där hon jobbade var det antingen garantilön eller provision beroende på hur mycket man sålde.

– För de som säljer bra är det perfekt, då kan man tjäna hur mycket som helst, säger Farah Ahmad.

Hon trivdes på sin arbetsplats, men hon har kompisar som jobbat på oseriösa företag som inte hållit vad de lovat och då sprids ordet snabbt.

– Företagen får väldigt dåligt rykte, säger hon.

Det tror även Arbetsförmedlingen. Som vi berättat tidigare är försäljningsjobben många men det är inte alla som vill ta dem och det går ut över de seriösa företagen. Det finns också en allmän uppfattning om försäljning som nåt negativt, enligt branschorganisationen för kundtjänst- och telefonförsäljningsföretag.

– De seriösa bolagen överstiger vida de oseriösa. Media har bidragit väldigt mycket till den negativa bilden kring telefonförsäljning, säger Tina Wahlroth, VD på Kontakta.

Allt som oftast är det något negativt när det handlar om telefonförsäljning i media, menar Tina Wahlroth. Hon tycker att också arbetsförmedlare ibland sprider denna bild genom att ha dålig koll.

– Många tror att man sitter i nån typ av kolgruva och arbetar. Många sitter med väldigt märkliga bilder kring vad det här är för typ av jobb och företag, det oroar mig, säger Tina Wahlroth.

Denna inställning var vanligare förr, men så är det inte i dag svarar Arbetsförmedlingen på kritiken.

– Vi måste fokusera mer på de positiva fördelar med att jobba inom callcenter och de seriösa arbetsgivarna som är väldigt många och jag pratar mycket med mina kollegor om att vi måste förändra bilden, säger Malin Sahlin Lundström på Arbetsförmedlingen i Malmö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".