Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Brittiska rockbandet Oasis präglades i flera år av interna slitningar innan medlemmarna slutligen gick skilda vägar. Foto: Sang Tan / TT.
2 av 2
-- Konflikten kan vara en drivkraft i sig i ett band, menar journalisten och musikkonsulten Magdalena Väpnargård. Foto: Thobias Ligneman / Sveriges Radio.

Stora musikegon fara för bandet

Magdalena Väpnargård: "En krävande livsstil"
5:54 min

Konflikter är temat för veckan i P4 Malmöhus morgonsändningar och en bransch där det ofta pratas om just konflikter är musikbranschen, där konflikter snarare hör till vardagen än till undantagen. Eller?

Journalisten, författaren och musikkonsulten Magdalena Väpnargård har tittat närmare på konflikter mellan musiker - handlar det om pengar, om olika syn på vilken musik bandet ska spela eller är det bara en fråga om för stora egon som inte kan samsas på samma scen?

På 1990-talet arbetade hon på Sveriges Radio med programmet Musikjournalen Pop i en tid då britpoppen exploderade samtidigt som svenska artister och producenter slog igenom utomlands på löpande band. Och med framgång föds inte sällan konflikter:

– Man är ju frestad att berätta om det svenska getingboet men det engelska är mer spännande, konstaterar Magdalena Väpnargård och tar det medialt upphaussade bråket mellan banden Oasis och Blur som ett exempel - även om när det kom till kritan var det interna bråket i Oasis mellan bröderna Gallagher betydligt större:

– Familjekonflikter är ju jobbiga, skrattar Magdalena Väpnargård och menar att många samarbeten föll på att medlemmarna saknade självinsikt och förmåga att samarbeta:

– Det var många stora egon.

En annan bidragande orsak till att många stora band splittrades var att de tröttnade på ett allt för flitigt turnerande:

– Det var en tidsera då skivbolagen styrde banden väldigt mycket, tvingade ut dem på många, långa turneer samtidigt som de skulle släppa platta efter platta.

Flera kända band har eller har haft medlemmar som varit tillsammans eller till och med gifta - till exempel Fleetwood Mac - men känslomässiga relationer är inte alltid bra för bandsammanhållningen.

– Det är väldigt vårt att vara ihop med en bandmedlem för det blir konflikter när det tar slut, säger Magdalena Väpnargård och tar som exempel bandet Drugstore där sångerskan först dejtade en av killarna i bandet, sedan de andra.

– Det funkar inte i längden.

Enligt Magdalena Väpnargård är det också en annan stämning mellan banden idag, att man mognat och sett fördelarna med att hjälpas åt istället för att se varandra som konkurrenter:

– Man har mycket roligare om man hjälps åt. Man ser det speciellt inom hårdrocken, där band på stora galor lånar ut grejor till varandra, de fixar det. På en renodlad hårdrocksfestival känner man mycket goare stämning än på en blandfestival om man har örat mot rälsen.

En annan faktor som kan ha bidragit till utvecklingen är att tjejer tagit mer plats på scenen, till exempel inom hiphopen där tjejer tidigare var något man sjöng om men nu tar mer plats på scenen.

Men, vill man lyckas tillsammans gäller det att vara lyhörd för varandra och läsa av signalerna innan det hettar till på allvar:  

– Det är en krävande livsstil att vara högproducerande, skivsläppande och turnerande, menar Magdalena Väpnargård och konstaterar samtidigt att konflikter i sig inte behöver vara av ondo. Se på Oasis:

– Där var konflikten mellan bröderna en drivkraft i sig, att man ville bräcka varandra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".