Mycket av Asger Jorns konst handlar om att bryta med något, konstaterar curator Helle Brøns. Foto: David Richter / Sveriges Radio.
Köpenhamn

Dansk konstrebell fyller 100 år

Curator Helle Brøns: "inspirerar fortfarande unga konstnärer"
3:49 min

På måndag skulle Asger Jorn ha fyllt 100 år. Han var en av Danmarks stora konstikoner och det här jubileet uppmärksammas bland annat på en utställning på Statens museum för kunst i Köpenhamn.

"Go to hell with your money bastard" - så inleds Asger Jorns ofta citerade telegram till Harry F Guggenhem precis efter att Jorn hade fått reda på att han tilldelats ett av Guggenheimfondens priser. Men också talande för hur Asger Jorn var. En ständig rebell. Mycket av hans konst handlade om att bryta med något annat. Helle Brøns är en av kuratorerna:

– Det var många saker Jorns ville bryta med, främst det klassiska tankesättet både inför konsten och filosofin och vetenskapen. Det var bland annat den borgerliga ofarliga konsten som han angrep men även den modernistiska konsten som ville vara konst för konstens skull, som skulle vara estetisk och som man skulle kunna sitta i soffan och titta på, det var inte det Jorn menade att konsten var till för.

Hans spontan-abstrakta stil är välbekant, han inspirerades bl a nordisk folkkultur och av surrealismen men sökte ett vildare bildspråk. Han var hela tiden politisk, skildrade öst och väst-balansen, gav sig in i könsdebatten, diskuterade arkitektur. Men var också fylld av paradoxer.

Han ansåg att bilden var riktigare än ordet, men skrev hela tiden, Han kritiserade kolleger i cobra-gruppen för att vara mer intresserade av konstnärlig stil än konstens politiska kraft, men lämnade situationisterna när dess politiska mål sattes före konsten. Han var emot institutionalisering men skapade sitt eget museum. Men hans betydelse för efterföljande konstnärer i Danmark har varit väldigt stor.

I slutet på 1950-talet var han med om att starta den situationistiska rörelsen. Det var en grupp konstnärer som såg konstmarknaden som ett hot. Att avantgarde-konsten skulle köpas och hängas på väggar och därmed bli ofarlig. Motkraften menade gruppen skulle vara att man tar befintlig konst och gör den farlig genom att helt enkelt måla på den, förnya den. Men därför blev det också ett problem för honom när han några år senare slog igenom med sina oljemålningar och började sälja våldsamt bra. Det var inte riktigt vad han hade tänkt.

– Det var faktiskt ett stort problem för honom, konstaterar Helle Brøns och berättar att lösningen blev att gå under jorden och leva under pseudonymen George Keller och inte bara skriva själv utan även finansiera både tidsskifter och filmprojekt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".