Höghastighetståg. Foto: AFP
Skåne

Ny utredning lyfter fram behovet av järnvägssatsning

Gunnar Malm: "Samhällsekonomiskt lönsamt"
1:08 min

Nya stambanor ska förkorta restiderna med tåg mellan Sveriges tre största städer - men det kan kosta upp mot 170 miljarder kronor. Det konstaterar Trafikverket, som idag lämnade över sin utredning till regeringen.

Det har snackats länge om att järnvägsnätet är överbelastat. För att avlasta södra och västra stambanan vill regeringen bygga två nya banor för snabbtåg - Götalandsbanan och Europabanan. 

– Skulle båda byggas är det enskilt det största samhällsbyggnadsprojektet i Sveriges historia, säger Mats Green (M), kommunstyrelsens ordförande i Jönköpings kommun.

Jönköping har tillsammans med Borås, Göteborg och Linköping bildat en organisation som ska jobba för att Götalandsbanan ska bli verklighet.  -Det här är en förutsättning för ett hållbart järnvägsnät, säger Mats Green.

Under våren ska regeringen fatta beslut om en ny nationell plan för transportsystemen för perioden 2014 till 2025. Sträckan mellan Mölnlycke och Bollebygd samt sträckan Järna-Linköping (Ostlänken) finns redan med i den planen. Men Mats Green hoppas att de föreslagna stambanorna kommer med i sin helhet. 

– Att de kommer med är viktigare än när, anser han.

– Om vi ska kunna fortsätta utveckla järnvägstrafiken i Sverige behövs en ny stambana annars kommer man inte att kunna möta behoven hos regionaltågstrafiken tillsammans med godstrafiken och fjärrtågstrafiken, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm till TT.

I rapporten, som i dag överlämnades till näringsdepartementet, föreslår Trafikverket en fördjupad utredning om en ny stambana mellan Stockholm och Göteborg samt Malmö.

– Vi rekommenderar att vi ska fortsätta den fysiska planeringen så att alla delar har ett bra underlag. Inte minst sträckan Jönköping-Malmö som är dåligt utredd, säger Gunnar Malm.

Kostnaden för en ny stambana beräknas till mellan 110 och 170 miljarder kronor. Enligt Trafikverket kan en betydande del finansieras av banavgifter.

Satsningen bedöms också vara samhällsekonomiskt lönsam.

– Nu är det upp till regeringen att ta beslut, säger Gunnar Malm.

Regionrådet Pontus Lindberg (M), som länge talat sig varm om en utbyggnad av Södra stambanan:

– Detta är välkommet. Att kapaciteten verkligen stärks är viktigt inte bara för Skåne utan för hela södra Sverige, säger Pontus Lindberg som även är ordförande för regionala tillväxtnämnden i Region Skåne.

– Siffrorna är tydliga: Behovet av utbyggnad är som störst i Skåne. Av de två strategier för utbyggnad som Trafikverket lyfter fram vore det naturligtvis bäst ur ett effektivitetsperspektiv om allt gjordes på en gång. Att Trafikverket förordar att Västra stambanan prioriteras före Södra stambanan är ologiskt, fortsätter Pontus Lindberg.

– När kapaciteten och standarden på Södra stambanan och Västra stambanan nu skall höjas, förutsätter Region Skåne att ytterligare nödvändiga satsningar görs på Västkustbanan, förbindelserna mellan Malmö och Göteborg är av nationell betydelse, avslutar Pontus Lindberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".