Skåne

Öresundståg kritiseras för resegarantin

Konsumentverket är inte nöjt med hur Öresundståg informerar om möjligheterna till resegaranti. Öresundståg menar att det följer EU-regler men Konsumentverket håller inte med. Tidigare i somras kritiserades också Skånetrafiken för samma sak.

Öresundståg säger i ett utskick att kunderna vid en försening på mer än en timme inte har rätt till ersättning om de blivit informerade i förväg om förseningen, och att det är EU:s regler.

Men så är det inte enligt Konsumentverket. Bara de som blivit informerade innan de köpte biljett är undantagna från att få ersättning.

Tidigare i somras riktade Konsumentverket också kritik mot Skånetrafiken för falsk marknadsföring om resegarantin. Skånetrafiken hänvisade också till EU-regler men efter kritiken togs marknadsföringen bort.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista