Frida Risberg äter själv D-vitamin och ger även vitamintillskott till sina barn. Foto:Lisa Jalakas/Sveriges Radio
Skåne

Extra D-vitamin populärt i mörkret

Expert: Under vinterhalvåret kan vi inte tillverka D-vitamin
1:22 min

För att kompensera solbristen är det många som väljer att äta extra D-vitamin under vinterhalvåret. Hjälper det? Och kan man överdosera på D-vitamin?

Nu när klockan har ställts om och dagarna blir allt mörkare är det många som väljer att äta extra D-vitamin. Kristianstadsbon Frida Risberg känner att hon mår bättre av att äta vitamintillskott.

– Jag känner mig piggare och man känner att man orkar lite bättre. Vi har ganska många mörka månader på året och då behövs det extra D.

Frida Risberg är långt ifrån ensam om att äta extra D-vitamin under vinterhalvåret. När vi ställer frågan till vårt Publiknätverk så berättar flera att D-vitamintillskott gör att de känner sig piggare och gladare. Det finns studier som tyder på att immunförsvaret förbättras och möjligen kan det ha effekt på dödligheten i cancer, men det sistnämnda är väldigt osäkert enligt Johan Malm, professor och överläkare i klinisk kemi vid Lunds universitet. Det behövs helt enkelt mer forskning för att fastställa hur vi faktiskt påverkas av vitaminet. 

Ofta är det svårt att märka om man har D-vitaminbrist, och experterna är dessutom oense om vad som ska definieras som brist. Man vet alltså inte hur många som lider av brist, men Johan Malm tror att det är många.

– Sverige ligger långt norrut på jordklotet så under vinterhalvåret kan vi i stort sett inte tillverka D-vitamin med hjälp av solljus, som annars är det naturliga sättet att göra D-vitamin på.

Även om vi skulle få en solig vinter så är solen för svag. Den delen av solljuset som hjälper oss att göra D absorberas på vägen till jordytan. Äter man inte en D-vitaminrik kost så kan man behöva ett tillskott för att nå den nivån som rekommenderas. Att få i sig för mycket D-vitamin är väldigt svårt.

– Man kan bli D-vitaminförgiftad men då måste man ta höga doser under lång tid. Och även om man väljer att ta två eller tre gånger högre dos än vad rekommendationerna är så är risken att bli förgiftad obefintlig.

Så det är väldigt svårt att överdosera D-vitamin?

– Ja, det är det.

D-vitaminrik kost

  • Fisk, speciellt fet fisk som lax, sill och makrill.
  • Mini-, lätt- och mellanmjölk, eftersom de alltid berikas med D-vitamin. Ofta berikas också osötad lättfil och lättyoghurt.
  • Margarin, eftersom de alltid berikas med D-vitamin.
  • Ägg och kött innehåller också en del D-vitamin. 

Källa: Livsmedelsverket

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".