1 av 4
Foto: Jan Wieslander / Sveriges Radio
2 av 4
Foto: Jan Wieslander / Sveriges Radio
3 av 4
Foto: Jan Wieslander / Sveriges Radio
4 av 4
Foto: Jan Wieslander / Sveriges Radio
Malmö

Grevinna i ny skepnad på Malmö Opera

Regissören: "Själva stämningen av erotik och moral passar vår tid"
4:17 min

En fars, en opera eller både och? Man kan beskriva Rossinis komiska opera Greve Ory på många olika sätt. En manlig erotisk fantasi, beskriver regissör Linda Mallik storyn.

Det var Rossinis näst sista opera, musikaliskt känd som minst sagt krävande för sångarna, men librettot är lättsamt som en fars.

Greve Ory försöker, i olika förklädnader, ta sig in till kvinnorna på slottet framför allt för att förföra grevinnan Adele. Det går väl sådär, kanske också för att det är fler som försöker sig på samma sak.

För koloratursopranen Erika Miklosa är det tredje gången hon spelar grevinnan - och varje gång på olika sätt, säger hon.

– Första gången gjorde jag henne som kylig, andra gången var hon en stark feminist, och den här gången ska hon vara mer sensuell framförallt en bit in i föreställningen, säger hon.

Rossini gav utrymme för variationer i musiken, alltså att sångarna i viss mån själv kan bestämma till exempel koleratur.

– Jag passar på att stoppa in en och annan ton från nattens drottning, säger Erika Miklosa - som ju i Malmö är mest känd för just den rollen.

Storyn härstammar egentligen ända sedan medeltiden. En manlig erotisk fantasi, betecknar regissör Linda Mallik den.

– Men på något sätt passar det också den tid vi nu lever i med sin sexuella frigjordhet i kombination med nymoralism, menar Mallik.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".