Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Öresundsregionen

Skånsk invit till Danmark att deläga tågbolag

Publicerat onsdag 12 november 2014 kl 15.57
"Sannolikt en bra idé"
(1:22 min)
Bilden visar ett tåg på Triangeln. Foto: Melissa Dahlqvist/Sveriges Radio.
Foto: Melissa Dahlqvist/Sveriges Radio.

Region Skåne har föreslagit att den danska staten skulle kunna gå in som delägare i Öresundståg AB. Det skulle kunna göra det lättare att hantera intressekonflikterna mellan Sverige och Danmark om tågtrafiken, tror Henrik Fritzon (S).

Tankarna har diskuterats i några månader mellan Region Skåne och det danska transportministeriet. I somras, på Danmarks motsvarighet till Almedalen, Folkemötet på Bornholm, lanserade dåvarande regionrådet Pia Kinhult (M) tankarna offentligt.

– Det är inte alls säkert att det kommer att bli så här. Men i grund och botten är det sannolikt en bra idé. För resenärerna är ju Öresundstågsystemet ett sammanhållet system, säger Henrik Fritzon (S), som efterträtt Pia Kinhult som ordförande för regionstyrelsen.

Öresundstågen drivs i dag som ett samarbete mellan två olika huvudmän och två olika operatörer på den svenska och den danska sidan.

I Sverige är huvudmannen Öresundståg AB som ägs gemensamt av sex länstrafikbolag. Region Skåne äger 40 procent och är den störste enskilde ägaren. Tågen körs av Veolia Transport.

I Danmark är Transportministeriet huvudman och tågen körs av DSB Öresund. Tanken är alltså att den danska staten skulle kunna bli delägare i Öresundståg AB som därmed skulle kunna bli ensam huvudman för trafiken.

Men enligt Magnus Andersson, som är chef för affärsområde tåg på Skånetrafiken, är inte frågan om ett gemensamt dansk-svenskt bolag den viktigaste. Viktigare är frågan om hur trafiken ska fungera. Danskarna vill helst separera Kystbanen som går mellan Köpenhamn och Helsingör från Öresundstågsystemet.

Det skulle betyda att tågen skulle vända vid Österport i Köpenhamn och att resenärer från Sverige som vill åka vidare från Köpenhamn måste byta tåg där. Den lösningen skulle kunna öka punktligheten.

– I grunden är vi positiva från Skånetrafiken. Vi värnar förstås att vi har samordnade biljetter och taxor och en information som är lättillgänglig, men ur driftssynpunkt finns det kvalitetsvinster att göra, säger Magnus Andersson.

På den danska sidan vore fördelen också att Kystbanen skulle kunna kopplas samman bättre med andra regionaltåg på Själland.

På det danska Transportministeriet säger man i dag att det inte finns några planer att gå in som delägare i Öresundståg AB. Däremot kan man tänka sig att handla upp en svensk operatör för Öresundstågen på den danska sidan. Om Kystbanen separeras skulle det i så fall bara gälla på sträckan mellan Sverige och Köpenhamn.

I januari träffas de ledande politikerna i Region Skåne och den danske trafikministern Magnus Heunicke. Då kommer det skånska förslaget att diskuteras. Henrik Fritzon (S) tror att ett gemensamt ägt bolag skulle kunna öka möjligheterna att överbrygga de intressekonflikter som finns mellan Skåne och Danmark om Öresundstågen.

– Det är klart att de diskussionerna löses ju inte automatiskt för att vi samäger Öresundståg AB. Men jag skulle inte tro att det försämrar möjligheterna att hantera den sortens frågor att vi äger Öresundståg AB tillsammans, säger Henrik Fritzon (S).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".