Vd Lars Liebst på Tivoli
Vd Lars Liebst på Tivoli. Foto: David Richter / Sveriges Radio
Köpenhamn

Tivoli förlänger säsongerna

Vd: "Så bygger man upp förväntningar"
4:18 min

Tivoli i Köpenhamn ska bli en året-runt-business. Det är i alla fall målet, även om själva nöjesparken inte håller öppet året om. Men pengar hade man tänkt tjäna ändå. Förra året hade Tivoli 4,2 miljoner besökare, drygt 300 000 av dessa var svenskar. I år hoppas man på fler.

Just nu har vintersäsongen öppnat som är längre än någonsin tidigare - till och med den 4 januari.

Som vanligt med karuseller, julmarknaden - och så tomten, som barnen kan besöka. Femåriga Liva är där med sin mormor.

– Han frågade vad jag önskade mig i julklapp, berättar Liva.

Hon har varit och önskat sig några leksaker hos tomten - eller julemanden som han heter i Danmark - en av sex tomtar som tjänstgör i skift för att ta emot önskningar.

Den största nyheten är annars en 2000 kvadratmeter stor alpby som man byggt upp framför huvudscenen. Vintersäsongen har bara blivit viktigare för varje år för Tivolis ekonomi.

I år kanske man passerar 1 miljon besökare. Det är nu runt 20 år sedan man började med vinteröppet och sedan dess har man även utökat med en halloweensäsong, som i år dessutom förlängdes med en vecka. Detta helt i syfte att locka fler svenskar - det var nämligen samtidigt med höstlovet i Sverige.

Det är numera ett uttalat mål att Tivoli ska vara en helårsbusiness.

– Det vi menar är att vi ska se oss själva som en affär som kan vara i drift året runt. Även om vi inte har hela Tivoli öppet året runt, säger Lars Liebst, som är vd.

Man har aldrig kommit på någon riktig bra anledning, eller tema för att motivera att hålla parken öppen under våren. Och om man  nu inte kan hålla öppet i januari, februari och mars, så är i alla fall målet att inomhusscenerna ska ha arrangemang då.

De senaste årens satsning på till exempel musikaler fortsätter. I vår sätts Dirty Dancing upp i Konsertsalen, i samarbete med ett produktionsbolag, medan det blir andra typer av shower i Glassalen. Så klart handlar det om att tjäna mer pengar. Men det är också till viss del nödvändigt att växa.

Tivolis affärside är att de kulturella verksamheterna, symfoniorkesterna och pantomimteatern som själva är lönsamma ska finansieras av åkattraktionerna och det mer kommersiella utbudet.

Nu är det ju inte alla som tycker att det är särskilt billigt att gå på en nöjespark jämfört en del andra typer av nöjen i samhället. Allt är en balansgång. Det finns också en poäng att ha olika säsonger med paus emellan, menar Lars Liebst.

– När vi stänger här nu från januari, så längtar alla till vårsäsongen. När vi stänger efter sommaren så blir alla glada när vi öppnar till Halloween, även om det bara är stängt i två veckor. Så bygger man upp förväntningar, säger Lars Liebst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".