En person håller i en mobiltelefon för att göra ett sms-lån. Foto: Pontus Lundahl /TT.
Sverige

Skuldsatta peppras med julreklam

"Det är helt sjukt"
2:34 min

Inför julen ökar marknadsföringen av så kallade SMS-lån eller snabblån med hög ränta. Ekot har träffat Hugo som tagit hundratusentals kronor i SMS-lån och fått sin ekonomi ruinerad. Ändå fortsätter kreditföretagen att skicka exklusiva julerbjudanden till honom.

– Bara i dag har jag fått två erbjudanden om nya lån. I det ena står det att jag inför julen har möjligheten att höja mitt lån till 20 000 och jag har redan ett lån där på 4 000, säger Hugo (som egentligen heter något annat).

Han fortsätter:

– Det är bara att klicka så kan jag höja det.

Vad tycker du om det?

– Det är helt sjukt.

De textmeddelanden och mail som trillar in till Hugo från bolagen är ibland bestämda påminnelser om lån som håller på att förfalla och ibland är det reklam och erbjudanden om nya lån.

Hugo har under det senaste året fått ned sina SMS-lån hos omkring 40 olika bolag från
nästan 300 000 kronor till ungefär 65 000, tack vare en såld bil och vänner som ställt upp.

Han är mer motståndskraftig nu men ändå förbannad på bolagen som skickar reklam till personer som tidigare haft problem att betala av sina lån. Hugo tror att många har svårt att stå emot frestelsen inför julen.

– Det kanske är någon som är desperat och sitter med spelberoende eller något liknande. Får man ett sådant här erbjudande då tar man det, säger Hugo.

Han får medhåll av Maria Grunditz som är jurist vid Konsumentverket.

– Att skicka den här typen av uppmanande reklam inför just julhandeln till utsatta konsumenter är verkligen olämpligt och jag skulle gärna uppmana konsumenter som fått den här typen av reklam att höra av sig till oss, säger Maria Grunditz.

Ett av många företag som skickat personlig reklam till Hugo är Catalunia Capital. Bolaget lockar med ett exklusivt julerbjudande och kallar Hugo för en av sina bästa kunder i mailet trots att han tidigare i år hamnat hos inkasso för ett lån hos företaget.

Bolagets styrelseordförande Niklas Andersson tycker att det är okej att kalla en lånekund för bra så länge den betalar till slut.

– I grunden handlar det om att ha en dialog med kunden och om kunden hela tiden fullgör det den åtagit sig att göra, må vara att det skett genom avbetalning, så är det en bra kund, det vill säga någon vi kan lita på, säger Niklas Andersson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".