Försvarsminister Peter Hultqvist under presskonferensen. Foto: Claudio Bresciani / TT.
Foto: Claudio Bresciani / TT.

Ryssland: Ingen risk för flygkrock

Försvarsminister Peter Hultqvist sa i går att det var "direkt farligt" att ett ryskt signalspaningsplan befunnit sig på rutten för ett passagerarplan utanför Kastrup. Nu avvisar ryska försvarsdepartementet uttalandet och hävdar att det aldrig var någon risk för kollision.

4 k– Det fanns inga förutsättningar för en flygolycka med anledning av en flygning av ett ryskt stridsflygplan i det internationella luftrummet över Östersjön fredagen den 12 december, säger den ryske generalmajoren Igor Konashenkov enligt nyhetsbyrån Itar-Tass.

Generalmajoren menar att det ryska militära signalspaningsplanet befann sig mer än 70 kilometer från rutten för det passagerarplan som var på väg från Köpenhamn. Det är dock oklart om han syftar på den planerade rutten eller där passagerarplanet faktiskt befann sig, sedan det omdirigerats.

Dagens Nyheter har publicerat uppgifter som gör gällande att det berörda flygplanet var SK1755 på väg till Poznan i västra Polen. Tidningen har tagit del av vad som uppges vara radiotrafiken mellan den svenska flygledningen och piloten.

Men i lördags dementerade man på det skandinaviska flygbolagets pressavdelning att ett SAS-plan varit inblandat. Nu hänvisar dock DN även till en källa inom Försvarsmakten som säger att det rör sig om ett SAS-plan.

Det var vid lunchtid i fredags som ett ryskt signalspaningsplan med avslagna transpondrar och ett passagerarplan som lyft från Kastrup flög på kollisionskurs.

Enligt radiotrafiken så lyfte passagerarplanet, en Bombardier Aerospace CRJ 200 med plats för 50 passagerare, från Kastrups flygplats i Köpenhamn klockan 11.12. Klockan 11.18 gav den svenska flygledningen piloten tillstånd att stiga till 25 000 fot.

Tre minuter senare kom kontraorder: stoppa stigningen vid 22 000 fot.

Flygledningen meddelade att ett då oidentifierat flygplan befann sig på kollisionskurs med passagerarflygplanet.

Det framgår av en ljudfil på Liveatc.net, som är en tjänst som spelar in och sänder radiokommunikation från flygplatser runt om i världen.

Några minuter senare passerade passagerarflygplanet strax bakom det ryska signalspaningsflyget.

I lördags kommenterade försvarsminister Peter Hultqvist (S) incidenten (då var inte uppgiften att det eventuellt rörde sig om ett SAS-plan känd utåt) och det faktum att det ryska signalspaningsplanet flugit med avslagna transpondrar.

– Det är allvarligt. Det är olämpligt. Det är direkt farligt, sa han då till Ekot.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".