Kundvagn fylld med matvaror framför en bil med öppen bagagelucka. Foto: Tobias Röstlund/Scanpix
Ekonomi

Lägre matpriser spås nästa år

Men ICA:s vd tror inte på prisfall
2:00 min

Matpriserna i Sverige går sannolikt ner ett par procent under nästa år till följd av konkurrensen från lågpriskedjor som Lidl och Netto. Den bedömningen gör Danske bank 

– ICA gör just nu Europas bästa marginal på matvaruhandel. Och det finns utrymme. Och man måste ju minska det prisgap som finns mot lågpriskedjorna ett par procent i alla fall, säger Anders Hansson, analytiker på Danske bank.

Hårdare konkurrens

Konkurrensen om försäljningen i matvarubutikerna har hårdnat under senare år. Lågpriskedjor med mindre sortiment och lägre priser växer årligen med mellan 5 och 10 procent och har investerat för att kunna fortsätta göra det många år framöver.

En motsvarande expansion bland lågpriskedjorna i Storbritannien har skett på de traditionella matvarubutikernas bekostnad och bidragit till att aktierna i stora traditionella dagligvaruföretag gått ner runt 40 procent bara på ett år.

Lågpriskedjor tar mark

Danske Banks analytiker, Anders Hansson, tror att utvecklingen i Sverige mycket väl kan följa den som nu gått att se i Storbritannien.

– Lågpriskedjorna har ju tagit omkring åtta procents marknadsandel. För ungefär ett år sedan började det bita på allvar, de fick ännu högre försäljningstillväxt och de traditionella matvaruförsäljarna såg ett klart fall i försäljningen där marginalerna fick rejält med stryk, säger han.

Inget prisfall i Sverige

I svensk dagligvaruhandel har ICA en dryg tredjedel av marknaden. Vd för ICA Sverige, Anders Svensson, tror dock inte på prisfall på mat under nästa år och inte heller att vi här kommer få se motsvarande utveckling som i Storbritannien.

– All konkurrens påverkar priserna. Men jag bedömer inte just nu att lågprisaktörerna har en större påverkan än de andra aktörerna på konkurrensen, utan det är det allmänt ökande konkurrenstrycket. Några som växer bra just nu är de som har bra e-handelserbjudanden. Men även restauranger och caféer växer väldigt mycket, så vi är flera som kommer slåss om marknaden, säger Anders Svensson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".