Olle Thor trafikplanerare vid fartgupp
Olle Thor är trafikplanerare. Foto: Anton Kalm/Sveriges Radio.
Malmö

Fartgupp räddar liv i Malmötrafiken

Trafikplanerare: "Vi måste göra det säkrare för oskyddade trafikanter"
3:16 min

Under hösten har Malmö fått ett trettiotal nya farthinder som byggts vid gång- och cykelpassager. Målet är att få ner hastigheten till 30 km/h, för då minskar risken för dödliga skador radikalt.

– Det pågår bygge ännu. Det kostar ungefär 500 000 kronor. Det lönar sig för sjukvårdskostnaderna för trafikolyckor i Malmö ligger på ungefär 1,1 miljard, säger Olle Thor, trafikplanerare på gatukontoret.

Ni har sänkt hastigheten i Malmö till 40 km/h, ni har byggt bussfiler och nu farthinder, vill ni inte att man ska åka bil i staden?

– De som behöver åka bil kan ju åka bil fortsättningsvis också, men när vi ska förtäta staden och utöka den med 100 000 människor till räknar vi med att vi ska ha samma antal bilar även fortsättningsvis för fler får inte plats.

Nya siffror visar att färre bilförare och bilpassagerare omkommer i trafiken men däremot fler cyklister, mopedister och gående. Hur jobbar ni med att få ner siffrorna?

– Det är de oskyddade trafikanterna som vi jobbar mest med för de utgör åttio procent av alla som drabbas av trafikolyckor. Det är cykelbanor och övergångssställen och vi kommer att utöka 40 hastigheten på fler platser. Men det räcker inte utan vi måste öka säkerheten där oskyddade trafikanter korsar gatan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".