Malmö högskola. Foto: Tor Johnsson/Scanpix
Malmö högskola. Foto: Tor Johnsson/Scanpix
Malmö

Lärarstudenter tveksamma till tidiga betyg

Lärarstuderande: "Kan uppfattas som en förödmjukelse"
3:10 min

Dåliga betyg bland unga elever kan påverka deras självbild. Det visar en ny rapport från Vetenskapsrådet. Samtidigt pågår det en het debatt om att införa betyg från fjärde klass. Lärarstudenterna på Malmö högskola ser både för- och nackdelar med betyg i grundskolans tidigare åldrar.

Jessica Lätzsch studerar till modersmålslärare och är uppvuxen i Tyskland där de fick betyg från andra klass. Hon minns hur hårt eleverna tog det då.
– Jag kan tänka mig att det uppfattas som en förödmjukelse. Vi hade betyg från andra klass och det var hemskt hur svårt barn hade att ta sig hem efter skolan och hur dåligt de mådde i veckor. Allting har med pedagogik att göra i bakgrunden.

 När tycker du att man ska börja sätta betyg?

– Från och med tonåren då barnet kan hantera det ifall betygen gör att barnet blir negativt utsatt, säger Jessica Lätzsch.

Henrik Kihlberg tycker att det är ok med betyg från sjätte klass.
– Jag kan tycka att det är rimligt men tidigare än så känns bara onödigt för det leder till att barnen känner sig nervösa och osäkra.

 Hur pratar ni om detta bland er som studerar till lärare?

– Vi har inte snackat så mycket om det, lite inför valet. Man får bilda sig en egen uppfattning. Betygsättning är tråkigt men nödvändigt för det behövs någon form av måttstock hur tragiskt det än låter.

 Mattias Lindgren tycker att man borde ge betyg från sjunde klass.
– Det kan sätta för stor press på eleverna om man ger det i för tidig ålder. Det kan hämma deras utveckling och att de inte blir kreativa i sitt tänkande.

Har det med uppfostran att göra också eller är det bara lärarnas ansvar?

– Många lärare idag har mer att göra utanför ren undervisning. Många lärare känner sig som förälder nummer två och det gör att deras professionalitet och undervisning blir sämre. Jag tror att det har med föräldrarna att göra men mycket handlar om samhället och att många föräldrar är stressade och inte hinner med, säger Mattias Lindgren.

 Andrea Kowal tycker att betygsättning är en demokratisk process där eleverna ska lära sig om deras skyldigheter och rättigheter.
– Det är en komplicerad fråga. Jag tycker att det är viktigt att eleverna förstår hur de bedöms, att är viktigare egentligen, så att de förstår vilka kriterier som krävs för att man ska uppfylla ett betyg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".