Kivik

Äpplets hemvist präglar mustens smak

3:16 min

I Kivik hölls idag provsmakning kring den skånska äppelmustens terroir. En studie som presenterades vid en musterikonferens idag visar att äppelmust smakar olika beroende på var äpplena kommer ifrån och att konsumenter kan känna skillnad.

I projektet "Den skånska äppelmustens terroir" har forskare från Centrum för Innovativa Drycker, vid SLU Balgård samlat in äppelprover från tio olika odlingar, berättar verksamhetsledaren Kimmo Rumpunen.

Forskarna gjorde must på samma sätt av de insamlade äpplena, genomförde konsumenttester och tittade på jordprover, bland annat gjordes analyser av mineralämnen i musterna. Allt för att se om musten skiljer sig åt och för att se om konsumenter kan känna skillnad på olika äppelmuster, fast de är gjorda på samma äppelsort.

- Vad vi hittat i undersökningen är riktigt spännande, mustens kvalité och mustens smak påverkas av var äpplet kommer ifrån, det vill säga den lokala odlingen, och då kan man börja prata om det här med terroir, vad är det som påverkar mustens kvalité, säger Kimmo Rumpunen.

Terroir är ett franskt uttryck som kanske oftast används för att beskriva hur vin präglas av platsen det kommer ifrån - till exempel av jorden som druvorna har växt i. Men även när det gäller äppelmust kan man alltså känna skillnad beroende på var äpplena har växt, enligt Kimmo Rumpunen.

- Vi har till exempel sett att vissa mineraler som finns i jorden också tas upp av äpplet och kan hittas i musten, och det visar just det här att jorden har betydelse för vad äpplet får i sig, säger han.

Resultaten visar också bland annat att konsumenter kan känna skillnad på äppelmust även om musten kommer från samma sorts äpplen, fast odlade på olika ställen, berättar Kimmo Rumpunen.

På en konferens i Kivik idag presenterades resultaten från forskningsprojektet som Svenska Musterier, Centrum för Innovativa Drycker och Högskolan Kristianstad drivit tillsammans. Bland annat hölls det provsmakning. Malena Borgström, sekreterare i föreningen Svenska Musterier, tycker att resultaten från studien är inspirerande.

- Den ger oss möjlighet att berätta en historia bakom en äppelmust som man ska sälja, dels kan man berätta historien om var äpplet kommer ifrån och hur den platsen ser ut och så kan man berätta historien om hur man har tillverkat musten på olika sätt - och det märker man att fler människor tycker om att höra historien bakom produkten, säger hon.