Flygolyckor

Vi behöver utredningar för att komma vidare

3:43 min

Efter svåra flygolyckor som den i går, där ett flygplan med 150 människor ombord, störtade i franska alperna, ställer vi oss ofta frågan hur det kunde hända. Det är en viktig del i att förstå och komma vidare. Johan Bergström, lektor vid Lunds universitet, forskar bland annat på vilka förklaringar som ges efter svåra olyckor.

– Det är rent existentiellt viktigt för oss att komma med förklaringar om varför den typ av system som vi har byggt fallerar och dödar oss. Olycksutredningar fyller ett viktigt behov för att vi ska kunna gå vidare, säger Johan Bergström, universitetslektor i Lund.

Han jobbar med forskning kring riskhantering, säkerhet och utredningar kring olyckor. I Sverige har vi varit förskonade från stora flygkrascher med dödlig utgång. En av de mer omtalade är miraklet i Gottröra under juldagarna 1991, då en MD80 segelflög ner på ett fält strax efter start från Arlanda, där alla överlevde.

– Mirakelberättelser lever med oss länge, inte bara dem om de stora katastroferna, säger Johan Bergström.

Ännu värre när planet inte hittas

Ännu värre blir det i de fall där man inte hittar flygplanet och kan ge svar på vad som hänt, exempelvis som Malaysia Airlines Flight 370 med 227 passagerare och 12 besättningsmän ombord som försvann någonstans under en flygning den 8 mars förra året och inte har hittats sedan dess.

– Det väcker vårt behov av förklaringar. Vi vet inte ens var flygplanet finns.

I sin forskning tittar Johan Bergström bland annat på vilken typ av förklaringar som Haverikommissionen ger efter haverier och vilken typ av åtgärder som föreslås.

– Vi utbildar haveriutredare i metodstöd och kritiskt tänkande kring sina egna slutsatser.

Enkla förklaringar inte alltid bäst

Ofta är den komplexa förklaringen med många olika samverkande förklaringar den jobbigaste att berätta och ta fram.

– Vi drillar våra studenter att undvika de enkla förklaringarna om vilken komponent som fallerade. Olycksorsak är inget som vi hittar så mycket som vi väljer, säger Johan Bergström.

Vet vi någonting vad som låg bakom kraschen i franska alperna i går?
– Nej och ofta är det så med de högteknologiska systemen att de fallerar sällan på de sätt som vi har tänkt.