Visionsbild för Sölvegatan. Bild: Metro arkitekter och Lunds kommun.
Visionsbild för Sölvegatan: Metro arkitekter och Lunds kommun.
Lund

Spårvagnar får statligt stöd

Kommunalråd: ”Ett positivt besked”
2:32 min

Turerna har varit många kring projektet med spårvagnar i Lund, men nu verkar det som att bygget kommer att genomföras. På en presskonferens i dag meddelade kommunstyrelsen i Lund att projektet får statlig medfinansiering redan under 2015.

– Det nya är att vi i går, och det har också fått bekräftat från officiellt håll från Trafikverket, att de har kompletterat listan med de projekt i Sverige som får ta del av stadsmiljöavtalet. Det kompletteras med ett sjätte förslag och det är spårvägsprojektet i Lund. Förslaget, som kommer hamna på regeringens bord innan sommaren, är att Lund redan 2015 får del av statlig medfinansiering för spårvagn, säger Anders Almgren (S), ordförande för kommunstyrelsen i Lund.

Spårvagnens vara eller icke-vara i Lund har varit en vattendelare i staden under flera år. Frågan om finansiering har länge varit en brännpunkt och Lunds kommun vill att staten ska stå för halva kostnaden.

Lundapolitikerna har fäst stort hopp till att pengarna ska säkras genom regeringens nylanserade så ­kallade stadsmiljöavtal, där staten ska gå in som medfinansiär till lokala och regionala kollektivtrafikprojekt. Men så sent som i mars i år meddelade Trafikverket att spårvägen i Lund inte skulle få några pengar. Det är alltså ett beslut som Trafikverket nu har ändrat.

– I kontakt med Trafikverket igår så fick vi beskedet att de faktiskt reviderar sitt förslag. Beskedet är nu annorlunda än när vi träffade dem för några veckor sen. Nu kommer de att föreslå att regeringen redan för 2015 går in och via stadsmiljöavtalen medfinansierar spårvägen i Lund.

I början av 2014 bildades det politiska partiet FNL, FörNyaLund, som har haft som mål att hindra spårvägsprojektet. Tillsammans med Sverigedemokraterna har de varit projektets stora motståndare. Men när finansieringsfrågan nu är löst tyder det mesta på att motståndarna får ge sig.

Den planerade spårvägens första etapp är tänkt att gå från Clemenstorget via sjukhuset och Ideon till ESS på Brunnshög. Nu hoppas Anders Almgren att det positiva spårvägsbeslutet ska locka andra investerare till Lund.

– Under tiden som det här har stått och vacklat lite så har vi också fått tydliga signaler från fastighetsägare och andra att man står och väntar lite med investeringar och man har faktiskt visat att när det har varit lite tveksamt med spårvägen. Det är väldigt många som har hoppats på den och trott på den. Så det är ett positivt besked.

När tror du tidigast man kan hoppa på en spårvagn här i Lund?

– Ja, så snart som möjligt. Med den tidplan som vi haft, så möjligtvis innan 2018.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".