Peter Dahlgren, professor. Foto: Evelina Olsson/Sveriges Radio
Peter Dahlgren, professor. Foto: Evelina Olsson/Sveriges Radio

Generös hjälpvåg kan bli kortvarig

3:21 min

Vår tids engagemang tenderar att bli väldigt intensiva, men också väldigt flyktiga. Folk skänker pengar, kläder och ställer upp med sin tid för att hjälpa människor på flykt.

 – Jag skulle gissa att kanske den stora uppslutningen som vi ser nu inte kommer att vara lika bred i fortsättningen. Men förhoppningsvis kommer det att finnas några eldsjälar inom dessa olika områden som kommer att fortsätta med arbetet, säger professor emeritus Peter Dahlgren vid Lunds universitet, som har forskat om engagemang och sociala medier.

Enligt Peter Dahlgren är det med hjälp av sociala medier lätt att få människor att engagera sig. Men det är svårare att få människor att hålla kvar vid sina engagemang när dessa kräver mer än ett klick på "gilla" eller ett sms där man skänker 100 kronor. Forskning visar att allt färre väljer att engagera sig i exempelvis politiska organisationer och arbeta med frågor på längre sikt.

– Detta innebär då kanske att engagemangen inte har en lika stark förankring i långvariga organisationer utan stannar vid en spontan reaktion i nuet.

Hjälparbetet som sker på lång sikt behöver vara mer strukturerat och organiserat för att klara av utmaningarna, menar Peter Dahlgren. Och den strukturen finns snarare i de etablerade organisationerna än i de spontana Facebook-grupperna som engagerar just nu.

– I det moderna mediesamhället är konkurrensen om uppmärksamheten stenhård och vi människor tenderar att hoppa från den ena frågan till den andra, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista