miklos
1 av 2
foto Miklos Szabo
sound
2 av 2
toto Miklos Szabo
Köpenhamn

Sound of Music på charmoffensiv

4:36 min

Världen verkar aldrig få nog av Sound of Music. Rodgers and Hammersteins musikal om nunnan som blir barnflicka hos Kapten von trapp i Österrike strax före nazismens övertag, är en av de mest spelade och nu sätts den upp i Köpenhamn.

Varför ändra ett vinnande koncept. Det ny teater har dammat av den 11 år gamla scenografin, kompletterat med lite nytt och låtit Daniel Bohr iscensätta allt igen. Och det var en bra idé för det har blivit en lika charmig och söt iscensättning som sist.

Ständigt spelad på scener världen över, men den här gången kanske extra befogat, eftersom det är 50 år sedan Julie Andrews sprang över kullarna och gjorde filmen odödlig. Även om musikalen kom sex år tidigare är det genom filmen som musiken blivit var mans egendom så till den milda grad att den används som allsångs-motiv för entusiastiska fans vid speciella biovisningar.

Traditionen är stark, Sound of music är inte musikalens om bjuder in till djärva nytolkningar. Och på Det ny teater får man hela kitet: alptoppar, folkdräkter och den flotta trappan i herrgården. Numren lånar också mycket från filmen i koreografi och miljö.

Med Maria Lucia i huvudrollen, med sin röst förankrad i lite modernare populärmusik och med en oförbehållsam karisma, får man en aning annorlunda Maria jämfört med de mer Julie Andrews-lika tolkningar som vi vant oss vid. Men det blir ett eget och levande porträtt, och kanske just därför också mer trovärdigt. Och hon låter utmärkt. Jens Jacob Tychsen, som vi svenskar känner från tv-serien Badehotellet, gör en Kapten von Trapp med ett klart tunnare skal och mjukare innehåll än vi sett andra göra.

Sound of music har alltid balanserat på det sockersöta, ibland farligt nära det kletiga. Men här håller Daniel Bohr sig hela tiden utanför smörbyttan. Han lyckas t.o.m. få musikalvärldens präktigaste nummer Farewell, auf wiedersehen goodbye (som brukar framkalla kväljningar hos mig) att framstå som sansat. Och de klämkäcka numren radas upp, kanske bäst i Do Re Mi som utvecklas till stort ensemblenummer med cykelåkning och med de sju barnskådisarna i centrum.

Sound of music är en snäll musical, inte ens när nazistmotivet tar plats i andra akten kan man säga att den blir särskilt hotfullt, tyngdpunkten ligger på romantiken, att hitta sitt rätta jag, och att våga ta steget. Men med en välljudande orkester, snygg iscensättning och en abbedissa i form av en fenomenal Louise Fribo som med "climb every mountain" tar kvällens jubel blir det en helgjuten upplevelse.

Bravo, Det ny teater, ni har charmat oss igen!

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista