Platschefen Martin Lundblad och operatören Anna Claesson vill se färre felringningar till SOS Alarm.
Platschefen Martin Lundblad och operatören Anna Claesson. Foto: Sveriges Radio.
Sverige

Få känner till SOS-nummer

1:57 min

För ett par år sedan lanserade SOS Alarm ett informationsnummer för icke akuta ärenden, 113 13. Men få har upptäckt det.

Tanken var att avlasta 112 som fick för många samtal som inte handlade om nödsituationer. Men det nya numret har inte fått något större genomslag och i dag når svarstiden för 112 inte målet.

– Medborgarens kunskap om 113 13 är låg. Vi har fortfarande en hel del samtal via 112 som mycket väl skulle kunna hanteras på 113 13, säger Martin Lundblad, platschef på SOS Alarm i Halmstad.

Den 13 mars 2013 kunde SOS alarm lansera sitt nya informationsnummer 113 13. Det skedde efter många års påtryckningar. Men några pengar till att marknadsföra numret fick man inte. Därför rings numret främst när media går ut med det vid större händelser, exempelvis den stora branden i Västmanland.

Annars är det fortfarande 112 som många ringer med rena informationsfrågor, säger Martin Lundblad. Vid översvämningarna i Getinge i fjol kom flera samtal som inte var av nödkaraktär till 112. Det skedde även vid sommarens jordskalv i Västsverige.

– Väldigt många ringde 112 bara för att fråga vad det var som hände. Detta upptar tid hos en operatör som skulle kunna hantera en hjärtinfarkt, en brand eller något annat nödsamtal istället, säger Martin Lundblad.

Enligt SOS Alarms mål ska svarstiden i snitt inte vara mer än åtta sekunder för 112, men i dag ligger man strax över, säger Martin Lundblad. Felsamtalen är en anledning och det finns flera olika sorter.

Förutom frågor som borde gå till 113 13, ringer exempelvis människor som vill klaga på SOS, krogbesökare som inte hittar numret till taxi och unga personer som bara skadat sig lätt men ändå vill ha ambulans. De kvinnliga operatörerna får en del samtal från så kallade ”flåsare” och det är vanligt att barn busringer eller att riktigt små barn kommer åt knappar när de får leka med föräldrarnas telefoner.

– Vi brukar ta det på ett ganska juste sätt och ringa till telefonen och säga att man inte bör låta små barn använda den. Bara där har vi ett antal sekunder, kanske till och med en minut, där vi hade kunnat göra mycket större skillnad för ett nödsamtal, säger Martin Lundblad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista