Heimo Zobernig visar hur man kan använda hans konst. Foto: David Richter/Sveriges Radio
1 av 3
Heimo Zobernig visar hur man kan använda hans konst. Foto: David Richter/Sveriges Radio
Heimo Zobernig visar hur man kan använda hans konst. Foto: David Richter/Sveriges Radio
2 av 3
Heimo Zobernig visar hur man kan använda hans konst. Foto: David Richter/Sveriges Radio
Heimo Zobernig. Foto: David Richter/Sveriges Radio
3 av 3
Heimo Zobernig. Foto: David Richter/Sveriges Radio
Malmö

Schackrutor och Bergman-blinkning på Malmö konsthall

"Det är en inbjudan att vara i målningen"
3:20 min

Det blir stora ytor, schackrutor och en liten flört med Ingmar Bergman på Malmö konsthall i vår. Det är den österrikiske konstnären Heimo Zobernig som tagit över hela konsthallens stora rum med sin utställning.




Inne i utställningshallen finns rester kvar från den förra utställningen. Väggarna, som delade upp konsthallen i mindre rum när Joan Jonas ställde ut, har Heimo Zobernig vält. Nu ligger de där på golvet.

Zobernigs konst handlar till stor del om yta och rymd. Och genom att öppna rummet blir det knepigare att bedöma avstånd och dimensioner.

- Om ett större utrymme är öppet och tomt, då är det mycket svårt att bedöma hur stort det är. Det är mycket lättare om man har markeringar i det. Då kan man se om hur stort det är i förhållande till sin kroppsstorlek eller hur många steg man måste ta för att gå över det.

Nu blir det det lite som en gåva, en inbjudan till besökarna att försöka förstå utrymmet.

Det är just hans intresse för rymd och yta som är själva anledningen till att han bjöds in, säger konsthallschef Diana Baldon. Lika känd som utställningsprogrammet är ju konsthallens byggnad (Klas Anshelms skapelse). Alla som kommer hit jobbar med den. Men Zobernig gör inte bara en hyllning till utrymmet, menar hon.

Lite här och var i rummet finns mindre podier eller sängliknande objekt utplacerade - alla har schackrutiga täcken över. Där kan man sitta och betrakta utrymmet eller bara rulla runt i det så som Heimo Zobernig själv förevisade den samlade pressen igår. Mönstret på täcket har han använt många gånger själv i sina tavlor.

- Täckena är tvådimensionellt som kommer från mina målningar. Jag har försökt reducera abstrakta bilder till monokroma svart och vita fält. Det är nu en inbjudan att vara del i målningen, du kan täcka dig själv med täcket, det är ett väldigt mjukt material.

Hur var det då med Bergman-kopplingen? Utställningen heter Wood painting, alltså Trämålning, samma titel som Bergman hade på pjäsen han skrev åt sina elever på Malmö stadsteaters skådisutbildning på 50-talet när han verkade i Malmö. Pjäsen utgjorde sedan underlaget till filmen Det sjunde inseglet (som ju för övrigt innehåller ett minst sagt bekant parti schack).

Heimo Zobernig säger att han gillar teaterpjäsers struktur. Man kan nästan tro att det finns ett geometiskt mönster bakom, menar han.

- Den här tidiga pjäsen av Bergman är mycket svart och vit, väldigt grafisk. Karaktärerna är också väldigt tydliga. Det gillar jag.

Heimo Zobernig som ställer ut till 1 maj.

I konsthallens lilla c-sal ställer samtidigt Jumana Manna, hemmahörande i Berlin och i Jerusalem, ut. Bland annat visas hennes 70 minuter långa film A magical substance flows into me.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".