René Egeriis
René Egeriis är med och utvecklar sydöstra Skåne som destination. Foto: Malin Thelin/Sveriges Radio
Skåne

De vässar sydöstra Skåne som besöksmål

3:25 min

Naturupplevelser och god mat. Det är kombinationen som man hoppas ska locka fler utländska turister till sydöstra Skåne.

I sydöstra Skåne vill man vässa besöksnäringen genom destinationsutveckling. I dag träffades ett femtiotal företagare i Bjärsjölagård.

René Egeriis driver Äventyrscampen i Sövde och har varit med i destinationsutvecklingsprocessen sedan starten för drygt ett år sedan. Han berättar att han i början var lite tveksam till om projektet skulle leda någonstans.

– Så har jag känt med många projekt, men det här projektet känns jättebra, det känns som om det här bär framåt, att det ska bli någonting, säger han.

Vad hoppas du att det ska leda till?

– Att vi tjänar mer pengar, jo, lite så är det ju, men framför allt att vi ska utvecklas som företag och bli mycket bättre, säger han.

Vad är det ni gör i processen?

– Jag tror att det största målet är att vi ska samverka mellan kommunerna och sudda ut gränserna och sedan ska vi börja samverka mellan de olika företagen och visa utåt att det finns stora möjligheter i Skåne, säger René Egeriis.

Besöksnäringen är viktig för sydöstra Skåne, 2014 omsatte den totalt omkring 3,4 miljarder kronor. Men även om många besökare hittar till sydöstra Skåne så är säsongen kort. Målet för destinationsutvecklingen är att locka fler, gärna utländska, besökare även utanför högsäsong. Tyska och danska turister är en möjlig målgrupp som kan lockas av utomhusaktiviteter som naturupplevelser, till exempel vandring och cykling i kombination med mat och dryck. Det handlar om att kraftsamla, säger Sofie Bredahl, turistchef i Simrishamn.

– Anledningen till att vi vill locka hit utländska besökare är att de har ett annat resmönster än de svenska, det vill säga att vi kan få hit dem på andra delar av året så att företagarna kan tjäna pengar hela året, eller större delen av året i alla fall, säger hon.

Och ska man nå ut på utländska marknader behöver man göra det med ett gemensamt erbjudande och genom en tydlig spets, säger Johan Olofsson, som är konsult i destinationsutvecklingsprocessen. I dag vet man att utländska besökare gillar att vara aktiva i den svenska naturen, men också vill ha god mat och kultur, så det är kombinationen som är viktig, säger han.

– Man ska inte bara vandra eller man ska inte bara äta mat, utan man måste hitta något som är såpass attraktivt att det är värt att göra resan, det vill säga att det måste finnas tillräckligt mycket innehåll för att man ska vara här och konsumera i två, tre dagar, säger Johan Olofsson.

Destinationsprocessen riktar sig till hela besöksnäringen i Sjöbo, Tomelilla, Ystad och Simrishamn och ett 70-tal av företagarna deltar just nu i olika arbetsgrupper. Efter ett år är projektet nu halvvägs och på mötet på Bjärsjölagårds slott i dag handlade det om vad kommunerna kan göra i processen. De har en viktig roll, tycker René Egeriis.

– De kanske inte ska berätta hur vi ska bedriva vår verksamhet, men att de samverkar med oss och är den sammankallande faktorn i det hela, säger han.

Vad mer konkret kan de göra?

– Utveckla cykelleder, Skåneleden kan utvecklas mycket mer, att göra den mer attraktiv, säger han.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista