Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skåne

Kritik mot kommunkostnader för statliga snabbtåg

Publicerat lördag 6 februari 2016 kl 14.42
Kommunalråd Lund: Det är inte så att det är kostnadsfritt för kommunerna att anpassa sig
(1:48 min)
Höghastighetståg
Höghastighetståg ska om drygt tjugo år trafikera delar av Sverige. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix

Det var idel glada rop från de skånska kommunerna när sträckningen av den planerade höghastighetsjärnvägen presenterades. Men nu väcks kritik mot kostnaderna. 

När sträckningen av den planerade höghastighetsjärnvägen presenterades i måndags var det ett glädjande besked för de skånska kommuner som får ett snabbtågsstopp.

Men statens ekonomiska krav på kommunerna samt den korta tidsfristen att inkomma med svar (1 mars) väcker nu kritik.

Malmös kommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) säger i en intervju med Sydsvenskan att staten borde stå för alla kostnader för järnvägen.

Hon får stöd från socialdemokratiska kommunalrådet i Lund, Anders Almgren.

Svenska staten lånar billigast av alla, att kommuner ska behöva ta banklån för att ligga ute när staten kan låna billigt, det är en märklig princip. Dessutom, när det handlar om att bygga statlig infrastruktur, då ska staten stå för kostnaden.

I den första delen av förhandlingen framkom hur mycket staten kräver av kommunerna för utbyggnaden av höghastighetsjärnvägen. Det rör sig om ett förskott som betalas tillbaka när utbyggnaden är färdig - 116,5 miljoner från Lund, 321,6 miljoner från Malmö och 51 miljoner kronor från Hässleholms kommun. 

Men det tillkommer ytterligare miljonsummor för den utbyggnad och anpassning av infrastruktur som behövs lokalt innan snabbtågen kan börja köra, samt ett krav på ett visst antal bostäder i respektive område. Den delen, storstadsåtgärderna, diskuteras på måndag 8 februari.

– För att landa ett sådant här höghastighetstågläge mitt i en stad så krävs det mycket infrastruktursatsningar i Lund. Vi måste ha tillfartsväg. Det är inte så att det är kostnadsfritt för kommunen i övrigt att anpassa sig. Så kommunerna borde få koncentrera sig och lägga kostnaderna där man har sina egna utmaningar.  

Lunds kommun ser gärna att den planerade spårvägsutbyggnaden medfinansieras till hälften av staten, en summa på 388 miljoner. Kommunen har fått löfte om 298 miljoner än så länge.

– Det är en jätteviktig satsning för att också få trafik till stationsläget på ett bra sätt, säger Anders Almgren. 


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".