Malmö tingsrätt
1 av 2
Malmö tingsrätt. Foto: John Alexander Sahlin/TT
Ulrika Nimmersten Borg
2 av 2
Ulrika Nimmersten Borg driver en liten klädbutik i Helsingborg. Foto: Nina Sköldqvist/Sveriges Radio
Skåne

Tusentals småföretagare lurade på miljoner

"Kan absolut förstå att man blir lurad"
4:58 min

Idag inleds rättegången i Malmö mot de ansvariga bakom ett par bolag som misstänks ha lurat tusentals småföretagare på över 10 miljoner kronor.

Enligt åtalet ringde bolagen upp företagarna och krävde pengar för en tjänst som inte fanns. Tre huvudmän och en rad telefonförsäljare har åtalats för grovt bedrägeri.

Ulrika Nimmersten Borg driver en liten klädbutik i Helsingborg och hon är inte förvånad över att så många småföretagare har blivit lurade.

– Det kan jag absolut förstå. Det är många som ringer och ska erbjuda olika tjänster så det är nog väldigt lätt att svara ja till saker som man inte riktigt har koll på. Det är skrämmande egentligen, man jobbar mycket och lägger ner all tid i sin verksamhet så det är fruktansvärt att andra livnär sig på en sådan här verksamhet, säger hon.

Själv har hon aldrig blivit lurad och det beror främst på att hon alltid är uppmärksam när det ringer försäljare, även om det är mycket att göra i butiken.

– Jag har inte riktigt råd att bli lurad så jag försöker verkligen att lyssna på vad som sägs. Om jag har mycket kunder så säger jag vänligt men bestämt att jag inte har tid just nu och det är ett sätt att rädda sig många gånger.

Ulrika Nimmersten Borg är engagerad i en organisation för företagare i Helsingborg och även om frågor kring bluffakturering inte kommer upp på deras möten tror hon ändå att det är många drabbas men som valt att inte berätta om det.

– Jag tror det är många människor som vill tro väl om andra men många är väldigt godtrogna och det kan vara bra på många sätt men inte när det gäller sådant som man inte har riktigt koll på.

Vad har du för råd till andra företagare för att inte drabbas?

– Jag brukar inte svara med ett ”ja” om jag får en sådan fråga för det spelas in och användas mot en senare. Jag är nog ganska skeptisk från första ordet och försöker att lyssna med båda öronen i en telefon om man säger så. Så alltid ett ja till kunderna men ett nej per telefon till säljarna.

– Annars är mitt bästa råd att säga att man inte kan ta några beslut per telefon utan har de något att erbjuda så får de komma och besöka affären, men bestäm aldrig någonsin över telefon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".