Karta över den planerade spårvägen i Lund.
1 av 2
Karta över den planerade spårvägen i Lund. Foto: Josefin Patzauer/Sveriges Radio
Sverigeförhandlarnas sträckning av höghastighetsbanan.
2 av 2
Sverigeförhandlarnas sträckning av höghastighetsbanan. Foto: Sverigeförhandlingen
Skåne

Spårvagnsprojekt vinnare i Sverigeförhandlingen

4:35 min

I dag har förhandlingarna med storstadskommunerna inletts om hur kollektivtrafiken skall byggas ut för att så många bostäder som möjligt skall kunna byggas. De så kallade Sverigeförhandlingarna handlar om vilka stora projekt staten kan tänka sig att medfinansiera.

Det är spårvagnsprojekten som verkar vara de stora vinnarna i Sverigeförhandlingarna, i alla fall här i Skåne. De projekt som har valts ut att förhandlas kring är en spårvagnssträckning från Lindängen via Malmö central till Västra hamnen i Malmö, en bana från Lunds centrum till Brunnshög och ESS som har varit väldigt omskriven, samt en spårväg i Helsingborg med sträckningen Helsingborgs centralstation till Väla.

Det har funnits fler förslag från de skånska kommunernas sida men det är alltså dessa som har valts ut av regeringens förhandlare. Det har liknats vid en gigantisk byteshandel; om kommunerna erbjuder sig att bygga ett antal bostäder så får de sin spårväg.

I Lund var det glada miner bland politikerna idag.

– Det har varit en väldigt positiv dag ur flera aspekter. Vi gick fram med två saker till den här delen av Sverigeförhandlingen som handlar om storstadssatsningar. Det var ytterligare finansiering till vårt spårvagnsprojekt där vi redan har fått 300 miljoner men där vår målsättning är 50 procent och det var cykelsatsningar och nu fick vi beskedet att båda satsningarna är med i förhandlingarna så det lovar väldigt gott, säger Anders Almgren, socialdemokratiskt kommunalråd i Lund.

Samtidigt har det framförts kritik eftersom de tre spårvägssatsningarna slukar alla pengar här i Skåne. Det fanns andra projekt som man ville ha och det som Sverigeförhandlingen inte intresserade sig för var en utbyggnad av Trelleborgsbanan, en södertunnel i Helsingborg och ringlinjer runt Malmö. Varken Öresundsmetron eller HH-tunneln ingår heller i satsningen. Anders Almgren förstår kritiken men säger att det handlar om att pengarna har slukats av en vägsatsning i Stockholm.

– Det är inte så att de relativt få hundra miljoner kronorna som går till spårväg är det som äter upp järnvägssatsningar i Skåne, utan det är ju snarare att man lägger de stora pengarna i Stockholmsregionen i stället, säger han.

Malmö, Lund och Helsingborg har nu en månad på sig att svara på de bud de har fått idag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista