Ord sida uppslag bokuppslag bok
Foto: Jonathan Hansen/Sveriges Radio
Kalle och tankefabriken

Om vikten av att säga "dragnagel"

"Varför man döpt en sup efter en sån vet jag inte"
7:56 min

Kalle funderar kring ords ursprung och berättar varför han envisas med att använda ord som borde vara inaktuella.

Idag ska jag prata om ett av mina favoritämnen: ord. Jag gillar ord. Jag tycker ord är det absolut bästa sättet att kommunicera med. Vissa tror ju mer på att uttrycka sig med färg och form och dans – jag tycker det är mycket lättare att säga vad jag menar än att dansa vad jag menar. Men det är upp till var och en.

Då och då får jag impulsen att kolla upp vad olika ord jag använder egentligen betyder. Till exempel svinotta – ett ord som jag nog använder oftare än folk i allmänhet. Jag vågar nästan hävda att jag är en av dem som använder det oftast, kanske i hela landet. Detta dels för att jag flera dagar i veckan går upp just i svinottan, dels för att jag tycker det är ett roligt ord.

Det är inte helt självklart varför det heter svinotta. Jag menar, hade det hetat tuppotta så hade man förstått det: tuppen är ju känd för att gå upp och gala tidigt. Eller kootta – det är ju också känt att kossorna skulle mjölkas tidigt. Men man har ju aldrig hört talas om att grisarna grymtar igång dagen eller att någon går upp för att mjölka suggan.

”Svinotta” visar sig syfta på de dagar då slaktaren kom till gården och bonden fick gå upp extra tidigt för att raka och tvätta grisen. Det kunde ta ett tag – många grisar är ju ena riktiga smutsgrisar – så därför fick man stiga upp redan vid tvåtiden och plocka fram tvål och shampo och raklödder och after shave.

Ett annat ord jag använder nästan lika ofta är gökotta. Ett ord som inte alls har en lika rolig bakgrund. Det handlar kort och gott om att man på vårkanten gick upp tidigt för att höra göken gala. Man hade inte tillgång till så mycket underhållning i det gamla bondesamhället. Det fanns inget internet och så.

Jag hade nånstans hoppats att det skulle ha nåt med att ta sig en gök att göra. I det gamla bondesamhället hade man ju ett annat förhållande än vi till när man kunde dagens alkoholintag. Idag väntar vi ju till minst tio-halv elva på dan, men då kunde man ju börja dagen med en liten dragnagel. Ett annat roligt ord förresten – dragnagel.

Dragnagel är egentligen en lång spik som man höll ihop bjälkar med. Varför man döpt en sup efter en sån vet jag inte riktigt, men kanske tyckte man att en skvätt brännvin höll ihop människan.

Men många ord visar sig ha en helt annan historia än vad man kanske gissar. ”Sjusovare” t ex. Där har jag föreställt mig att i det gamla bondesamhället, där man då steg upp i svinottan och tog sig en dragnagel och började arbeta, så tyckte man att det var rena bohemeriet att sova ända till klockan sju.

Men sjusovare har inte alls med klockan sju att göra. Ordet kommer istället från en gammal helgonlegend om sju kristna män i staden Efesos som blev inmurade av en kejsare och sov i tvåhundra år. Fram till 1901 firades Sjusovardagen, eller Sju sovares dag, som en helgondag i Sverige. 27 juli. Traditionen sa att den som sov länge på sjusovardagen skulle vara trött i ett helt år framåt.

Så då gick man istället upp i svinottan även den dagen. Och var väl lik förbannat trött.

Sen är det två ord som man hör ibland som visar sig vara mycket snuskigare än man trodde: ”knyta hymens band” och ”vara torr bakom öronen”.

Man hör inget av dem så himla ofta kanske, men att knyta hymens band är ju ett lite högtidligare sätt att säga att man gifter sig. Vet du vad hymen är? Det är det som förr kallades mödomshinna. Idag vill RFSU att det ska heta slidkrans. Det är den man – eller rättare sagt: kvinna – ska knyta när man gifter sig.

Och ”torr bakom öronen” syftar väl rimligen på att man är så nyfödd att ingen har torkat bort fosterfettet bakom öronen på en än.

I orden hittar vi vår historia. Därför envisas jag med att använda ord som borde vara inaktuella: för att det binder ihop oss idag med våra förfäder. För att jag ska förstå en tid när man gick upp för att raka svinen, när man tog en dragnagel till frukosten, där man lindade flickans oskuld runt mannens finger.

Det var inte tvungetvis en bättre tid, men det är vår historia.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".