Anders Ebbesson (MP). Foto:  Hans Zillén/Sveriges Radio
Anders Ebbesson (MP). Foto: Hans Zillén/Sveriges Radio
Lund

Gymnasiet missar kommunens egna mål

2:56 min

Gymnasieskolorna i Lund har länge rankats bland de bästa i hela landet. Men i kommunens egen rankning, som nyligen blev känd, ger de sig själva underkänt.

Av sju uppställda mål, når gymnasieskolorna bara upp till fem, visar analysen som P4 Malmöhus tagit del av.

– Det stora bekymret att väl egentligen att vi ligger lite risigt till på kunskapsmålen på de yrkesinriktade linjerna, säger Anders Ebbesson (MP), ordförande i utbildningsnämnden.

I många år har Lund setts som ett föredöme för andra kommuner som bedriver gymnasieverksamhet. I olika sammanställningar har Lund och dess gymnasieskolor klassats bland de bästa i landet. Men en titt i utbildningsnämndens egen årsanalys, som ska ge en samlad bild av verksamheten, ser det dystrare ut. Av de sju mål som politikerna satt upp för gymnasieskolorna, lyckas man bara leva upp till två.

Anders Ebbesson menar dock att analysen ger en felaktig bild. Visst, medger han, har man haft problem med resultaten i den skola vars verksamhet är mer yrkesinriktad, men det största problemet enligt honom är analysverktyget som kommit fram till slutsatsen.

– Det är helt galet ju. Man måste ju ha fler variabler. Man kan ju inte bara säga att antingen är det rött eller grönt. Hade vi haft det hade vi varit nära målet på många av dem, säger han.

Hur ser det ut i stort då, skulle du säga?

– Relativt bra när det gäller de vanliga kunskapsmålen och även tror jag att vi får ut elever som är ganska väl rustade. Men det kostar lite grann på deras hälsa.

Just hälsa och stress är områden som gymnasieskolorna får underkänt på i analysen. Över hälften av eleverna har svarat att de känner sig stressade av skolarbete minst en gång i veckan. Det är ett problem som uppges ha funnits i skolvärlden i Lund i många år.

Det här ser vi som ett jätteproblem, och det är framförallt tjejer i gymnasiet som är mest utsatta. Av prestationskraven och att det förväntas att man ska ha de högsta betygen. Och där måste vi nästan gå in och säga att de inte ska ta det så allvarligt.

Vad det gäller analysen, som Anders Ebbesson alltså menar inte är rättvisande för Lund, är det sista gången man mäter kvaliteten på detta vis. Förra året beslutade politikerna att ett nytt verktyg ska införas, ett analysverktyg som på ett bättre sätt ska mäta verksamheten och dess kvalitet.

Att skolvärlden i Lund står inför ett systemskifte i hur man analyserar sin verksamhet, tror Ebbesson kan ha påverkat stans gymnasieskolor att inte jobba lika hårt mot målen som man gjort tidigare.

– Jag säger inte att de har struntat i de gamla målen, men man har levt med dem i åtta år och kanske inte kommit riktigt, riktigt i klinch med. Det har känts som att de har satts av någon annan än av verksamheten själv.

De nya målen då, kommer de också bli en pappersprodukt, tror du, eller kommer de vara till mer nytta för skolorna?

– Jag tror och hoppas att det kommer bli mer verklighet, mer verkstad.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista