Ett flygplan syns över husen vid Zinkensdamm på Södermalm i Stockholm, på väg att landa på Bromma flygplats. Foto: Henrik Montgomery / TT
Foto: Henrik Montgomery / TT
Sverige

Inställda flyg väntas efter ny konflikt

Vid midnatt trädde nya konfliktåtgärder i kraft i Svensk Pilotförenings strid om ett kollektivavtal för ett bemanningsföretag.

Enligt svensk pilotförening kommer det bli omfattande störningar med förseningar och inställda flyg.

Vid midnatt trädde nya konfliktåtgärder i kraft i Svensk Pilotförenings strid om ett kollektivavtal med Global Employer Company (GEC), som flyger för det brittiska flygbolaget Flybe.

Anställda i Global Employer Company GEC, som tillhör Svensk Pilotförening SPF, lägger ned arbetet under torsdagar, söndagar och måndagar, enligt den nya konfliktåtgärden som följer på resultatlös medling och en övertidsblockad som har pågått en vecka.

Det blir även sympatiåtgärder i form av blockad mot övertidsarbete, arbete på lediga dagar och positioneringsflygningar med inhyrda flygbolag för SPF-medlemmar.

Som motåtgärd har arbetsgivarparten Svenska Flygbranschen varslat om lockout för SPF:s medlemmar från och med lördag.

Sympatiåtgärderna omfattar cirka 900 piloter på flygbolagen Amapola, Braathens Regional, Malmö Aviation och SAS samt de stora charterflygbolagen Novair och Tuifly, enligt SPF:s förhandlingschef Tommy Larsson.

Han har ingen uppfattning om hur många passagerare som kan komma att påverkas, men tror att det utökade varslet "ska bli ett bekymmer" för motparten i förhandlingarna.

SPF räknar med "omfattande störningar såsom förseningar eller inställda avgångar".

– I nuläget är det osäkert vilka konsekvenser eventuella sympatiaktioner kommer att medföra, sade presskontakt Maria Sachs på SAS till TT i går eftermiddag

För SAS:s del berörs Flybes linjer från Arlanda till södra Sverige och Finland.

GEC har inget kollektivavtal för piloterna. Förutom att löner och andra villkor ska fastställas, är en stöttesten för SPF när, var och hur ofta piloterna ska äta.

– Som det är nu har GEC möjlighet att schemalägga dem upp till 13 timmars tjänstgöring med en enbart en kort matrast på 20 minuter under flygning, säger Tommy Larsson.

SPF kräver att piloterna åtminstone ska kunna äta ett varmt mål mat om dagen efter fem, sex timmars tjänstgöring.

– Och det ska vara en regelrätt matrast på marken, säger Tommy Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".