Sydkraft Nät vill inte betala tillbaka

Sydkraft Nät AB överklagar Energimarknadsinspektionens beslut att företaget ska betala tillbaka sammanlagt 19 miljoner kronor till kunder i Billeberga utanför Landskrona.

– Vi har ju olika uppfatting helt uppenbart om vi har haft skäliga priser, säger Jan-Erik Olsson som är informationschef på Sydkraft Nät.

I slutet av juni i år beslutade Enerigimarknadsinspektionen att Sydkraft Nät AB tagit för mycket betalt av sina kunder i Billeberga under år 2003, och att 19 miljoner kronor ska betalas tillbaka inom sex månader.

När inspektionen beräknar vad som är skäliga el-priser använder dom sig av en modell som kallas nät-nyttomodellen. När modellen kom var el-branschen och inspektionen först överens om att det var en bra beräkningsmodell. Men nu har Sydkraft Nät ändrat sig på den punkten. Modellen tar inte hänsyn till kostnader för att bygga ut och förbättra el-nätet, menar de.

– Det måste finnas utrymme i vår prissättning för att investera i elnätet och det är ju någonting som kunderna måste betala för, säger Jan-Erik Olsson på Sydkraft Nät.

Han menar att kunderna efter stormen Gudrun har signalerat att de vill ha en högre leveranssäkerhet än vad dagens elnät har.

Om Billebergakunderna får ersättning avgörs av Länsrätten, troligtvis i höst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".