Vattenproblem Lund
1 av 2
Vattnet var otjänligt i Lund i drygt fyra veckor under våren. Foto: Johan Nilsson / TT
Martti Niilekselä, Lundabo
2 av 2
Martti Niilekselä är en av de Lundabor som lämnat in ersättningskrav till VA syd. Foto: Gustav Wirtén/Sveriges Radio.
Lund

Skadeståndskrav möts av tystnad från VA Syd

"Tycker att det är konstigt"
3:38 min

Över 60 företag och Lundabor har vänt sig till VA Syd med ersättningskrav efter att dricksvattnet var odrickbart i våras. Fem månader senare väntar de fortfarande på svar.

Den nionde mars gick VA Syd och Lunds kommun ut och berättade att vattenprover visade att det fanns bakterier i dricksvattnet i Lund. Tiotusentals Lundabor tvingades koka sitt vatten eller köpa flaskvatten, och för sjukhuset och universitetet ställde det bakterieinfekterade vattnet till stora problem.

Man måste ha tänkt igenom hur man hanterar sina kunder om man inte kan leverera dricksvatten.

I samband med händelsen vände sig ett stort antal privatpersoner och företag med ersättningskrav till det kommunägda vatten- och avloppsbolaget VA Syd. Eftersom företaget inte tagit fram något standardvärde för hur deras kunder skulle ersättas, varierade skadeståndskraven stort.

Vissa kräver en krona som en symbolisk kompensation. Men bland ersättningskraven finns också en kiosk på Lunds centralstation som kräver 18 000 kronor för förlorade intäkter när de inte kunde sälja kaffe.  

Martti Niilekselä har begärt 938 kronor i ersättning från VA Syd. Den summan har han kommit fram till genom att räkna ut elkostnaden för att värma upp vattnet och uppskatta ett värde på det extraarbete han har lagt ner.

Men på de dryga fem månader som har gått sedan vattenlarmet gick har varken Martti eller någon av de andra 61 personerna och företagen som krävt ersättning, fått något svar. Det tycker inte Martti Niilekselä är rimligt.

– Jag har ännu inte fått något besked. Det är konstigt, man skulle ha varit förberedd från början på hur man ska hantera sina kunder om man inte kan leverera drickbart vatten, säger han. 

Det är VA Syds juridiska enhet som har frågan på sitt bord just. Erik Backlund är företagets chefsjurist, och han förklarar varför svaret till kunderna har dröjt.

– Vi på juridiska enhet inväntar fortfarande den tekniska rapporten. Vad jag förstår är det här invecklat och ett arbete som tar tid, säger Erik Backlund, chefsjurist på VA syd. 

VA Syd väntar alltså på att en extern konsult ska reda ut om felet var deras eller någon annans när vattnet bakterieinfekterades.

Och enligt chefsjurist Erik Backlund är rapporten snart klar, han hoppas ha den på sitt skrivbord i nästa vecka. I så fall kan kunderna få svar relativt snart.

– Om det stämmer att rapporten är klar nästa vecka så skulle jag säga max ett par veckor därefter, säger Erik Backlund. 

Jag kan ha förståelse för frustrationen, men vi måste invänta rapporten innan vi kan fatta beslut.

Men Martti Niilekselä förstår inte varför VA Syd måste invänta rapporten.

– Jag tycker det är en separat fråga. En fråga är hur VA Syd hanterar sina kunder inom ramen av de leveransavtal de har, en helt annan sak är vems felet är. Det måste VA Syd reda ut med sina leverantörer och samarbetspartners, säger han. 

Martti Niilekselä tycker att VA Syd kan lära sig av andra företag som jobbar med samhällsbärande infrastruktur.

– Att man följer den utvecklingen som vi har sett i Skånetrafiken eller elbolagen, som diskuterar generella ersättningar till sina kunder om de inte klarar sina levaransåtaganden, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".