Fika-scen i Norénhotellet
1 av 3
Fika-scen i Norénhotellet Foto: David Richter/SR
repetition av Norénhotellet
2 av 3
repetition av Norénhotellet Foto: David Richter/SR
Birgitta
3 av 3
Birgitta Egerbladh
Kultur

Här blir Norén dans

"Känsla och rörelse i ett"
4:02 min

Kan man dansa Norén? Det tänker i alla fall Helsingborgs Stadsteater göra.

Fem skådisar, med mycket liten danserfarenhet, har legat i hårdträning under koreografen Birgitta Egerbladh ledning. Scener och dialoger ur olika Lars Norenpjäser, mixas ihop till en ny föreställning där tal och dans blandas.

"Kaos är granne med gud", "Natten är dagens mor", "Höst och vinter" och "Underjordens leende" är pjäserna som man klippt och klistrat ur. På scen blir det till ett collage. Ibland hela dialoger, andra gånger bara fragment, lösryckta repliker som satts ihop till en ny helhet.

Ofta övergår det hela till dans eller i alla fall en form av koreograferat rörelsemönster, så mycket skådespelarna förmår. Allt har improviserats fram på repetitionerna. En annorlunda arbetsmetod får många av skådespelarna.

– Det har varit otroligt spännande, som skådespelare använder man ju sin kropp precis som sin röst och sitt tal, att få utforska sin rörelse fullt ut, säger Cecilia Borssén, en av skådespelarna i Norénhotellet.

Har man egentligen någon nytta av skådespelarerfarenheten när man ska ta sig an rörelsedelen?

– Jo, i och med att man som skådespelare hela tiden använder emotioner. Det nya i detta är att, istället för att säga emotionen, så gör du den. Du låter den gå fullt ut i kroppen.

Det är inte någon enskild pjäs man iscensätter, snarare en form av Norénvärld som fokuserar på de känslor, beteenden, mänskliga tillkortakommanden eller komiska situationer som hans dramatik sätter fingret på. Ingen har någon bestämd roll, replikerna hoppar mellan personerna.

– Jag är intresserad av att tala till publiken på annat sätt än med en berättelse som går från a till ö, säger regissören och koreografen Birgitta Egerbladh.

– Jag vill väcka publikens associationer på annat sätt. Hjärnan fungerar fragmentariskt, vi hoppar i tid, fram och tillbaka. Det är vi vana vid. Jag tycker om när det svänger från humor till allvar, associationer som kommer mer oväntat. Så jag hoppas att publiken ska väcka sin egen fantasi, sina egna känslor, fundera lite över sina egna liv och känna igen sig på något sätt, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".