Rosengårdsskolan i Malmö är en av de tre skolorna som toppar undersökningen.
Foto: Ehsan Noroozi/Sveriges Radio

Tre skånska skolor bäst på att upptäcka särskilda behov

"Involverar elever och elevers vårdnadshavare på ett fantastiskt sätt"
3:51 min

Tre skolor i Skåne ligger i topp i landet när det gäller att tidigt upptäcka barn som har speciella behov. Nu ska de inspirera andra svenska skolor.

Rosengårdsskolan och Gullviksskolan i Malmö och Dammhagsskolan i Landskrona är bäst på att upptäcka elever med behov av särskilt stöd. Det visar en kvalitetsgranskning av femton svenska skolor som Skolinspektionen gjort tillsammans med rådgivare från Specialpedagogiska Skolmyndigheten.

– Rektorerna gav förutsättningar för ett nära samarbete mellan elevhälsa och pedagoger. Det gäller att se och förstå alla elevers behov för att kunna möta en undervisning som gör att eleverna lyckas, säger Ann-Brith Eliasson Laabraten, rådgivare på Specialpedagogiska Skolmyndigheten.

Handlar om att få rätt stöd

De framgångsrika skolorna har bland annat varit bra på att tidigt upptäcka elever som behöver extra stöd. De har också varit skickliga på att analysera elevernas behov så att de får det stöd de behöver.

– Stöd kan man få i olika former, men det handlar om att få rätt stöd för att utvecklas mot kunskapsmålen, säger Ann-Brith Eliasson Laabraten.

Nu ska de tre skolorna bli inspirationskälla för andra skolor i landet.

– I går lanserades på vår webb ett stödmaterial som vi rådgivare har utarbetat. Vi har varit tillbaka och gjort tre filmer på de tre skolorna, och intervjuat både rektorer, elevhälsa, pedagoger och elever. Det här hoppas vi kan inspirera andra, säger Ann-Brith Eliasson Laabraten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".