Florens Aniol, chef för beställningscentralen.
Florens Aniol, chef för beställningscentralen, säger att hon avsatt extra resurser för att lösa logistikproblemen. Foto: Anna Landelius/Sveriges Radio

Besparingar bakom kaos med skoltaxi

Chefen för beställningsenheten: "Det har varit turbulent"
4:08 min

Sedan början av höstterminen ligger ansvaret för att planera skoltaxi på Serviceförvaltningen inom Malmö stad. 130 barn i Malmö har rätt till skoltaxi, men höstterminens start har varit allt annat än smidig för många av dem.

– Vid skolstart så var det ganska så turbulent eftersom vi inte hade så gott om tid att planera, vilket det här uppdraget verkligen hade krävt. Så första månaden var turbulent innan vi fick alla turerna på plats, säger Florens Aniol som är en av cheferna på serviceförvaltningen.

Innan sommaren fick serviceförvaltningen i uppdrag av grundskoleförvaltningen att ta över ansvaret för att planera turerna för de drygt 130 barn som åker taxi till skolan. Innan har skolorna själva haft kontakt med taxi och organiserat varje tur för varje enskilt barn. Eftersom förvaltningen fick uppdraget med så kort varsel har det varit svårt att få till logistiken, säger Florens Aniol.

– Alla parter har gjort vad de kan under de förutsättningar som har getts. Problemet har ju varit att det har varit så kort framförhållning. Det här är en ny situation för alla och då blir det en resa man behöver göra tillsammans där man lär sig på vägen. Det som är viktigt är att vi utvärderar och följer upp vad som kunde gjorts bättre och att varje dag stå på tå för den här situationen så att den löser sig, fortsätter hon.

Blir sena till skolan

Det har varit förseningar, chaufförer som kör vilse och bilar som inte dyker upp över huvudtaget. Detta innebär att barn kommer för sent till skolan. Det handlar i många fall om barn med diagnoser som autism, barn som har behov av kontinuitet. Jag frågar Florens Aniol hur hon ser på att de här barnen drabbas av logistikproblemen.

– Det är oacceptabelt. Det är inte okej någonstans. Jag blir jätteledsen när jag får höra det här och det jag har gjort är att jag har avsatt ganska mycket resurser för att ha det här som ett fullständigt fokus. Vi ömmar verkligen för de här barnen som utsätts och vi jobbar dagligen med det här för att hitta en lösning. Lösningen kommer kanske inte så fort som man önskar så därför är det viktigt att man hela tiden kommunicerar.

Vill effektivisera

Bakgrunden till omorganisationen av skoltaxi är ekonomisk, säger Florens Aniol. Malmö stad vill effektivisera den här typen av skolskjuts för att den ska kosta mindre. Detta innebär att skoltaxi nu ska jämställas med den allmänna kollektivtrafiken, med allt vad det innebär i form av samåkning och avvikelser i resväg och restid. Barnen kan till exempel inte räkna med att få samma chaufför varje dag.

– Chauffören idag har inte samma möjlighet eller tid att bygga relationer med varje barn på det viset som man är van vid. Man har ju tidigare fått en annan nivå av service där chaufförerna har varit mer tillgängliga. Man har ringt upp föräldrarna, man har väntat, man kan ha gått in i skolan och hämtat barnet. Idag är det punkt A till punkt B. Så ser uppdraget ut, säger Florens Aniol.

"Rätt nöjda med framsteg"

Grundskoleförvaltningen uppger att det fortfarande är stora problem med skoltaxi på flera skolor i Malmö. De ska nu ta ett samlat grepp för att ta reda på varför det fungerat så dåligt och även samla in klagomål för att få en bild av läget. Florens Aniol säger att det viktigaste framöver är att kommunikationen mellan alla parter behöver bli bättre för att det hela ska fungera.

– Det är en fråga vi måste arbeta med kontinuerligt. Vad kunde vi gjort bättre

Ja, vad kunde ni gjort bättre?

– Om jag tittar på hur hösten har varit så är vi rätt nöjda med de framsteg som vi har gjort men vi är aldrig fullständigt nöjda.Vi behöver arbeta mycket mer med information ut. Det är det vi behöver göra.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".