Johannes Nilsson, författare, står med en smart mobiltelefon i handen.
Johannes Nilsson har skrivit en bok om dagens internetmiljö. Foto: Dimitri Lennartsson/Sveriges radio

Hett nätengagemang svårt för mediejättar

"De stora mediehusen är förlorarna"
4:02 min

Så kallade likes, delningar och hat på nätet formar medielandskapet och utnyttjas därför av företag för att få publicitet, enligt författaren Johannes Nilsson.

Johannes Nilsson har skapat fansines, ritat serier, skrivit romaner, startat flera podcaster och varit ute och fäktats i olika nätforum. Nu har han skrivit boken "Tyckonom" om dagens internetmiljö, som präglas av vad han kallar för en "uppmärksamhetsekonomi". En arena där alla är spelare och konsumenter samtidigt i olika hög grad.

– För att få folks uppmärksamhet så behöver man bjuda in andra att kommentera och ha en åsikt och det här påverkar vad vi pratar om, säger Johannes Nilsson.

Han tar upp ämnen som rasism och sexism som exempel, eftersom de engagerar både dem som upplever sig utsatta och dem som upplever sig anklagade.

– Det blir snabbt väldigt starka känslor. Allt material som behandlar de här ämnena kommer snabbt upp i allas flöden och blir stora snackisar på olika sätt.

Det här utnyttjas av till exempel företag, anser Johannes Nilsson. Han tar upp flera exempel. Ett av dem är den ofta omstridda profilen Kakan Hermansson och hennes tidigare samarbeten som avbrutits i förtid.

– En inställd reklamkampanj är också en reklamkampanj, eller kanske till och med en mycket bättre reklamkampanj.

Det kan sammanfattas med uttrycket "all publicitet är bra publicitet", vilket han tror att företag och andra aktörer har med sig när de ger sig in i kontroversiella samarbeten eller kampanjar för omstridda frågor.

Många av de här frågorna är heta i sociala medier, vilket lämnar de stora mediejättarna som förlorare, förklarar Johannes Nilsson. Han tar som exempel upp de grova anklagelser som cirkulerat mot medieprofiler den senaste tiden under #metoo-kampanjen. En diskussion som inletts och styrts i sociala medier bortom mediehusens kontroll. Enligt Johannes Nilsson är det en riskfylld utveckling:

– I slutändan är det antagligen mer dåligt än bra att låta det pressetiska ansvaret gå över till svärmen, den är en blodtörstig pirayaflock också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".