Utställningsproducenterna Åsa Karlsson och Hannah Fredriksson tar besökarna med på en resa genom reklamens värld från 1920-talet och framåt.
1 av 3
Utställningsproducenterna Åsa Karlsson och Hannah Fredriksson tar besökarna med på en resa genom reklamens värld från 1920-talet och framåt. Foto: Nina Sköldqvist/Sveriges Radio
Reklambilder från alla tider finns representerade i den nya reklamhistoriska utställningen Reklam! på Landskrona museum.
2 av 3
Reklambilder från alla tider finns representerade i den nya reklamhistoriska utställningen Reklam! på Landskrona museum. Foto: Nina Sköldqvist/Sveriges Radio
Utställningen är interaktiv. Här får besökarna sätta in sitt eget porträtt i till exempel Jane Barks karaktäriska alster.
3 av 3
Utställningen är interaktiv. Här får besökarna sätta in sitt eget porträtt i till exempel Jane Barks karaktäriska alster. Foto: Nina Sköldqvist/sveriges Radio
Landskrona

Ny utställning visar godbitar ur reklamhistorien

"Man ser trender och saker som är aktuella vid olika tider, reklamen är ofta i framkant"
5:12 min

Reklambilder från olika decennier tar besökaren på en tidsresa i ny fast utställning på Landskrona museum.

Utställningsproducenterna, Åsa Karlsson och Hannah Fredriksson, har haft ett digert material att välja ifrån när de satte ihop den nya utställningen. Sveriges arkiv för reklam och grafisk design, Rum för Reklam, finns på museet sedan 2001. Med utgångspunkt i reklamen vill utställningen visa hur reklamen speglat samhället och samtiden från 1920-talet fram till idag. 

– Vi når så många olika nostalgier, här finns bilder för både de som är 80 och 20. Vi vill också att folk ska tänka kring reklamens roll, kring kommunikation och hur man når ut, säger Åsa Karlsson.

Utställningen, som är inhyst på första våningen på museet, låter också besökarna möta skaparna bakom reklam genom filmade intervjuer som satts ihop.

– har också en liten biograf. Filmen är ju en stark kanal för reklamen och slår igenom redan för 1920-talet. Där kan man slå sig ner och titta på reklamfilmer från alla tider och se hur både reklamen och filmtekniken utvecklats under åren, säger Hannah Fredriksson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".