Skånetrafikens kampanjkort säljs vidare. Det är inte optimalt, säger Skånetrafikens försäljningschef, Camilla Bunke. Foto: Sveriges Radio
Skånetrafikens kampanjkort säljs vidare. Det är inte optimalt, säger Skånetrafikens försäljningschef, Camilla Bunke. Foto: Sveriges Radio
Skåne

Skånetrafikens gratiskort säljs vidare på nätet

Camilla Bunke, Skånetrafiken: Det är inte olagligt
4:05 min

Skånetrafikens tvåveckors periodkort, som skickas ut gratis till nyinflyttade har en andrahandsmarknad på köp- och säljgrupper på Facebook.

Eftersom jojo-korten inte är personliga går det lätt att sälja de vidare.

– När man skickar ut ett erbjudande är det inte är alla som kan nappa på det. Då kan man ju välja att kanske ge det till någon som skulle kunna ha glädje av det, säger Camilla Bunke, försäljningschef på Skånetrafiken.

Andrahandsmarknaden för dessa gratiskort som Skånetrafiken skickar ut till nyinflyttade ser ut att vara god. Efter en snabb koll på en köp- och säljsida för Malmöområdet på Facebook hittar vi 15-20 annonser, där privatpersoner säljer korten, som är märkta med datum.

Sedan flera år tillbaka skickar Skånetrafiken ut gratis tvåveckors periodkort som en kampanj, för att få fler att åka kollektivt, men eftersom korten inte är personliga går det alltså lätt att sälja de vidare.

– Man får tänka på att när man köper ett kort på nätet kan det vara upphittat eller stulet och spärrat, säger säger Camilla Bunke.

Vi tycker inte att det är optimalt men vi kan heller inte hindra det, det är inte olagligt.

Utanför Malmö Central träffar vi Emmelina Bengtsdotter. Hon är kritisk till att gratiskorten säljs vidare på nätet.

– Jag tycker inte det känns så bra. Det är synd för Skånetrafiken som blir lidande i det här fallet. Att de erbjuder resenärer en tjänst och sen så att man säljer det i andra hand känns ju lite trist, säger hon. 

Alex Olsen, som vi också träffar utanför Malmö Central skulle själv inte sälja kortet, om han hade fått det gratis.

– Det är ett gratiskort, ska man tjäna pengar på något som de delar ut gratis, det kanske inte är så jättebra.

Jag skulle inte ha gjort det, det känns fel. Då kan man kolla om någon behöver det bättre.

Men även om en del av korten säljs vidare, är Skånetrafiken nöjda med utskicket av gratiskort och upplever att kampanjen har gett stor utdelning.

– Vi ser att det är 80 procent av de kunder som får det här kortet, aktiverar sitt kort och börjar resa, säger Camilla Bunke.

Skånetrafiken kan följa korten och se om man laddar det på nytt.

– Då kan vi se att drygt fem procent faktiskt blir nya kunder, så vi är väldigt nöjda och tänker fortsätta med de här kampanjerna, säger Camilla Bunke.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".