Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Två unga killar sitter vid ett bord med varsin dator.
Nicolai Jansson och Agust Liljeqvist har delad uppfattning om matte. Foto: Saffi Yucel/Sveriges Radio

Bättre matteresultat om eleverna får tänka själva

Forskare: Sjuåringar kan lösa mattetal för gymnasieelever
3:35 min

Trots att svenska elever presterat dåligt i matematiktester i internationella mätningar de senaste åren, så kan trenden vända med hjälp av förändringar i undervisningen.

För forskning visar nämligen att det finns faktorer som kan påverka matematikkunskaperna långsiktigt.

Ett exempel är att låta eleverna vara med och konstruera lösningar i större utsträckning än vad som görs idag, säger Johan Lithner, professor vid Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik.

– Man kan få ett mer långsiktigt lärande genom att eleverna i större utsträckning får vara med och tänka själva. Till exempel att konstruera egna lösningar till matematikuppgifter. Och framförallt att inte bara följa givna mallar och mönster, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".