bild
1 av 2
Karin Lithman och Fredrik Gunnarson repeterar Fröken Julie Foto: David Richter/SR
bild
2 av 2
Regissör Moqi Simon Trolin Foto: David Richter/SR

Klass mot kön i Fröken Julie

"Underbart att få göra den på stora scenen"
4:24 min

Vem är det egentligen som är den starke i Strindbergs Fröken Julie? Den högadliga Julie eller betjänten Jean? När Malmö stadsteater sätter upp klassikern är det ett drama där klass ställs mot kön.

Hipps scen har förvandlats till stort restaurangkök, mellan rader av diskbänkar med grytor och knivar utspelar sig dramat. Urpremiären var 1889, men på Hipp är tidpunkten för kärleksdramat mellan Grevedottern Julie och Betjänten Jean mer obestämd. Det skulle kunna vara nyligen eller för länge sedan.

De två kommer från olika världar, men drivs lite av samma sak

– Båda är väldigt missnöjda med hur livet ser ut för dem. Båda ser i mötet på midsommarafton en möjlighet att fly sitt livsöde, och drivs mot varandra av passion, men också som en räddning från de liv de inte vill leva, säger Fredrik Gunnarson som spelar Jean.

Med endast tre roller spelas Fröken Julie ofta på mindre scener. Men Malmö stadsteater väljer att göra det på sin största scen Hipp.

– Det är jätteroligt att få göra det på stora scenen. Den rymmer väldigt stora känslor och stora uttryck och där kan man verkligen använda sig av det. Men sen så gäller det att få med det fina och nyanserade också. Det är utmaningen, säger Karin Lithman som gör Julie.

– För några år sedan gjorde vi Fanny och Alexander på Intiman som borde vara på Hipp. Vi tryckte in 12 personer på Intimans lilla scen. och det blev häftigt på det hållet. Jag tror att Fröken Julie kan bli väldigt mäktig här, säger Fredrik Gunnarson.

I grund och botten är det ett drama mellan klass och kön, menar regissören Moqi Trolin. Strindberg var smart, säger han. Strindberg gav båda parter en fördel, Julie genom att hon är överklass och Jean genom att han är man i en värld där det är ett övertag.

Det är starka uppgörelser på scen. Och Moqi Trolin säger att han försökt maximera de konflikter som Strindberg skrivit in. Vissa nyckelhändelser, som finns i pjäsen har lyfts fram på ett nytt sätt.

– Kanske på ett plan att det verkar tuffare och hårdare, alltså mer konfliktsökande. Men jag hoppas att man ser att hårdheten kommer ur en svaghet och maktlöshet. Just svaghet och maktlöshet kan ju få väldigt kraftig output om man trycker på de knapparna, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".