En flicka i röd klänning och svart hår går mot oss.
Den lilla flickan Champa är huvudpersonen i spelet Missing. Foto: Missing Link Trust
Spel om ungt traffickingoffer.

Datorspel med budskap kan rädda liv

2:22 min

Kan beteenden och attityder ändras genom digitala spel? Det undrar forskare på högskolan i Skövde som tittar närmare på Serious Games.

Serious Games är spel som vill sprida budskap utöver att vara bra spel. Det kan handla att belysa drogmissbruk eller miljöförstöring.

Men hur tas egentligen dessa budskap emot av spelarna? Och kan de verkligen ändra attityder?

Marcus Toftedahl på högskolan i Skövde har tittat närmare på Missing. Ett indiskt spel där utövaren är en flicka som utsätts för trafficking, alltså människohandel.

Sedan lanseringen har Missing laddats ned över 500 000 gånger, men frågan är hur spelet tas emot i olika delar av världen?

– När du har släppt spelet kan spelare runt om i hela världen ladda ned och även ge feedback genom kommentarsfunktioner. Och det är det som min forskning går ut på. Jag vill se hur det har tagits emot i olika delar av världen genom att datan ju samlas in i de digitala affärer där spelen köps.

Marcus Toftedahl är fortfarande mitt inne i sin forskning och kan ännu inte se några tydliga geografiska skillnader.

– Antingen tycker man att det är väldigt viktigt, eller så tycker man att det är helt fruktansvärt att det har släppts ett spel med den här typen av frågor. Men det som är intressant är att i det här fallet så kan även sågningarna betyda att budskapet gått fram.

Tror du att ett dataspel som det här kan rädda liv?

– Ja det tror jag absolut. Det är ju inte hela lösningen men det är en del av det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista